Lærer tradisjonelle blikkenslagerteknikker i Danmark

8 lærlinger fra bedrifter i Kristiansandsområdet tilbringer mars måned på Tech College i Ålborg i Danmark. Her lærer de grunnleggende og tradisjonelle teknikker i blikkenslagerfaget.

Lærlinger på utenlandsoppholdet avbildet i verksted, sittende på benker. Foto. - Klikk for stort bildeGod stemning da Liv Jorun Lindgren fra Agder Lærlingsenter besøkte blikkenslagerlærlingene fra Agder på verkstedet ved Tech College i Ålborg. Agder fylkeskommune

I det danske systemet for fagopplæring veksler de unge mellom å være størstedelen av året i bedrift, og 10 uker i opplæring ved skolen. De norske lærlingene følger undervisningen til de danske elevene i perioden de er tilbake ved skolen for å få praktisk og teoretisk undervisning. Det gir mulighet til faglig fordypning.  Oppholdet er finansiert av Erasmus+ midler fra Agder fylkeskommune.

Liv Jorun Lindgren fra Agder Lærlingesenter har organisert oppholdet for lærlingene som til vanlig jobber i flere av opplæringskontorets medlemsbedrifter.

– Bedriftene har bare vært positive til å gi lærlingene noen uker fri slik at de kan lære seg grunnleggende teknikker i faget. Vi synes det var en flott mulighet til å gi lærlingene faglig påfyll og en lærerik opplevelse, sier Lindgren.

Ved Tech College bor lærlingene på skolens studenthjem. Her får de alle måltider servert, det er fellesarealer for sosiale aktiviteter og det er døgnbemannet. Det gir en trygghet i at lærlingene er godt tatt vare på under oppholdet.

Informasjon om Agder Lærlingesenter

Satser på internasjonalisering

Agder fylkeskommune satser på internasjonalisering innen skole og fagopplæring, og arbeider for at flere elever og lærlinger skal få muligheten til å ha opphold ved skoler eller lærebedrifter i Europa.

– Et av våre mål for satsningen innenfor yrkesfag er å kunne støtte opp under de små og utsatte lærefagene. Det er utfordrende for skolene våre å skulle undervise alle teknikker i alle fagretninger. Da er det flott å kunne benytte seg av kompetansen som finnes hos våre samarbeidspartnere ved Tech College, sier Agder fylkeskommunes Erasmus+ koordinator Karen H. Halvorsen

Stort læringsutbytte

Faglærer ved Tech College, Thomas Jensen sier elevene har stort læringsutbytte av oppholdet.

– Elevene lærer ofte ting her de ikke erfarer i løpet av læretiden i egen bedrift. Det er viktig om man bygger på bevaringsverdige bygninger. Vi holder fast på å lære det gamle håndverket ved skolen. Så kan de lære unotene i bedrift, sier Jensen.

Han forteller også at de norske lærlingene er en livlig gjeng som oppfører seg pent når de er på skolen.

Populært blant lærlingene

Lærling Tobias Vabo fra Blikkenslagerfirmaet Jan Morten Ødegård er godt fornøyd med oppholdet:

– Vi holder ikke på med så mye båndtekking i Norge, og derfor er det ofte man ikke kommer borti det i læretida. Men hvis du har et veldig gammel bygg kan man ikke bruke ferdigproduserte komponenter. Og det er en del gamle bygg i Kristiansand. Da må man gjøre det slik man gjorde før. Her lærer vi å gjøre det på den gamle måten og bruker for eksempel gamle falser som ikke er vanlig å bruke i dag.» sier Tobias Vabo som til daglig jobber for Blikkenslagerfirma Jan Morten Ødegård.

Andreas Tønnesen er også lærling, og jobber i Blikkenslagerfirma Olaf Jansen. Tønnesen sier lærlingene har hatt godt faglig utbytte av oppholdet.

– Det er nok mer nøyaktig arbeid her. Man kommer ikke unna med enkle løsninger. Det holder ikke med en fug, her skal det for eksempel sveises skikkelig. Så det er mye fokus på loddeteknikk. Vi har alle hatt en stor faglig utvikling mens vi har vært her.», sier Andreas Tønnesen, som til vanlig jobber i Blikkenslagerfirma Olaf Jansen.

Også det sosiale er viktig for lærlingene.

– Vi kjente ikke hverandre fra før. Det kan hende man skal møtes igjen på jobb, for eksempel om noen blir leid inn som er vanlig. Da er det hyggelig å kjenne hverandre fra. Vi er blitt en svær sammensveiset gjeng, sier Andreas Tønnesen,

Både Tønnesen og Vabo oppfordrer andre lærlinger til å reise ut.

– Gjør det hvis du kan. Det er veldig lærerikt og gøy, avslutter Andreas og Tobias.

Erasmus+-programmets logo. Illustrasjon - Klikk for stort bildeEU-programmet, Erasmus+ logo.

Bildet viser Eu sin logo, med teksten Co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union.