Ny daglig leder i Invest in Agder

Geir Hammersmark er ansatt som ny daglig leder i satsingen som skal være bindeleddet mellom internasjonale/nasjonale investorer og regionale investeringstilbud.

Bilde av daglig leder i Invest in Agder, Geir Hammersmark. - Klikk for stort bildeNy daglig leder i Invest in Agder, Geir Hammersmark. Privat

–Agder står overfor store muligheter for økt næringsutvikling og å skape nye grønne arbeidsplasser i hele fylket. Skal vi lykkes i dette arbeidet må regionen fremstå attraktiv for å tiltrekke seg bedrifter, talenter og kapital. Invest in Agder skal bidra til at vi tar disse mulighetene, sier Hammersmark.

Hammersmark er ansatt i avdeling for virkemidler og entreprenørskap i Agder fylkeskommune, og har store ambisjoner for nysatsingen.

– Det blir viktig å videreutvikle og synliggjøre at vi har et attraktivt etableringsklima i regionen, samt å fasilitere konkrete etablerings- og investeringsprosesser i tett samarbeid med relevante aktører i regionen. Skal vi lykkes med å tiltrekke oss internasjonale aktører, så må hele regionen fremstå med topp kvalitet i både offentlig og privat sektor. Ambisjonene ligger der – verken mer eller mindre, sier Hammersmark.

Unik situasjon

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen og leder av Næringsalliansen i Agder, Trond Backer mener Invest in Agder vil spille en viktig rolle.

–Agder er nå i en unik situasjon for å ta en posisjon i det grønne skiftet. Det er viktig at regionen er fremme i skoene og synlige, og opprettelsen av Invest in Agder er et viktig ledd i dette arbeidet.

I de senere årene har Agderregionen klart å bygge et godt samarbeidsklima, og dette må synliggjøres gjennom at vi fremstår samlet. Vi trenger mer risikokapital til regionen, og da er det viktig at vi klarer å synliggjøre alle verdiene denne regionen har å by på, sier Backer.

Synliggjøre Agder som en attraktiv region

–Det viktigste blir å synliggjøre Agder som en så attraktiv region at vi faktisk klarer å tiltrekke oss internasjonale bedrifter, talenter og kapital. Dette skal vi gjøre gjennom samarbeid med Invest in Norway, som representerer et stort internasjonalt nettverk for å tiltrekke seg bedrifter og kapital til Norge, sier Hammersmark.

–Invest in Agder skal bidra til å styrke det regionale samarbeidet, og sikre at vi som region fremstår samlet overfor ulike interessenter.
Agder har spesielle fortrinn i det grønne industrielle skiftet. Vi har solid kompetanse, med sterke industriklynger og bedrifter som daglig deltar i et verdensmesterskap. Regionen har tilgang på fornybar energi, vi ligger strategisk beliggende nær kontinentet og har en god havneinfrastruktur. I tillegg har vi over tid utviklet et godt og tillitsbasert samarbeidsklima mellom offentlig sektor, privat sektor og akademia.

Vi skal tiltrekke oss kompetanse i verdensklasse gjennom bedrifter som deltar i verdensledende teknologiutvikling – og kombinere spennende jobber med mulighet for å finne den perfekte balansen mellom arbeid og fritid, avslutter Hammersmark.