Står samlet om en inkluderende russetid for alle

Onsdag var russerepresentanter fra 15 videregående skoler på Agder samlet i Kristiansand.

En gruppe unge mennesker står utenfor et bygg i sola. - Klikk for stort bildeRusserepresentanter fra de videregående skolene i Agder møttes onsdag for å planlegge en trygg og inkluderende russetid i 2024. Agder fylkeskommune

Russepresidentene og russekontaktene fra de videregående skolene i Agder møttes på Scandic Kristiansand Bystranda. Her diskuterte de hvordan russetiden 2024 kan bli trygg og inkluderende for alle.

– Russen har så mye positivt å komme med. Vi vil i disse samlingene lytte til hva russen trenger for å kunne jobbe aktivt for en russetid som er god for alle, sier Arly Hauge, fylkesdirektør for utdanning i Agder fylkeskommune.

Fylkesdirektøren har tatt initiativ til samlingen, som arrangeres for andre år på rad.

En viktig skolesak

Representanter fra 15 fylkeskommunale videregående skoler fra hele Agder deltok, med russepresident, visepresident og russekontakt fra skolene.

– En god russetid for alle er en viktig skolesak, da det har nær sammenheng med et trygt og godt skolemiljø, sier Sunniva Aas-Hansen, oppvekstombud i Agder.

Cecilie Gjære og Lena Mjåland fra psykososialt ressursteam, og Sunniva Aas-Hansen fra oppvekstombudet i Agder ledet russerepresentantene gjennom dagen.

En del av fellesskapet

Her diskuterte de hvordan russestyrene kan bidra til at russetiden blir best mulig for alle.

– Noe av det viktigste for alle, også for russen, er å bli inkludert og en del av fellesskapet. Derfor er det så viktig å bli invitert med på det som skjer, noe russepresidentene er svært bevisste på. Vi fikk inn mange gode refleksjoner og forslag fra russen, sier Lena Mjåland fra psykososialt ressursteam i Agder fylkeskommune.

Til stede var også Elisabeth Roland fra Vennesla Videregående skole, Silje Øvrevik, som er SLT-koordinator i Vennesla Kommune, og Tore Løvland, arrangementskoordinator fra Kristiansand Kommune.

Løvland fortalte at Kristiansand kommune leier ut Odderøya amfi gratis til russen natt til 15. april, 1. mai og 17. mai. Leien inkluderer vakthold, og bidrar til forutsigbarhet og trygghet under russefeiringen. Russen i Vennesla kommune har en avtale der de får leid en gymsal som tilholdssted.

– Russen oppfører seg bra

Susanne Hærås fra politiets nettpatrulje i Agder tipset om hva som er lurt å gjøre for å skape godt samarbeid og god dialog med politiet og lokalmiljøet. Hun snakket om hva man kan gjøre for å unngå uheldige hendelser og konflikter, og hva man kan gjøre hvis man opplever at noen tråkker over egne eller andres grenser.

– Vårt generelle inntrykk er at russen oppfører seg bra. Vi ønsker dere vel og er her for deres sikkerhet, sa Hærås.

– Ta et standpunkt

Hun rådet russen til å ta et standpunkt på hva de ønsker å få ut av russetiden.

– Jeg vil råde dere til å ta et standpunkt i forkant på hvor deres grenser går og hva dere ønsker at russetiden skal være for dere. Og så er det selvfølgelig viktig å respektere andres grenser. Vi er også tilgjengelig for dere på telefon og sosiale medier, sa Hærås.

Inkluderingsminister

To jenter sitter ute i sola. - Klikk for stort bildeEmma Grindheim og Tea Frøyland, president og visepresident ved Eilert Sundt vgs forteller at det ikke finnes noen som har russebuss eller -van i Farsund kommune. Agder fylkeskommune

Emma Grindheim og Tea Frøyland, president og visepresident på Eilert Sundt videregående skole fortalte om hvordan de jobber med inkludering på sin skole.

– Vi har inkluderingskvelder som er et rusfritt arrangement for hele skolen og vi har en egen inkluderingsminister i russestyret, sier Frøyland.

– Vi har et godt samarbeid med politiet og kommunen, som hjelper oss med lokaler. Ingen russ i Farsund kommune har buss eller van. Dette er både et tiltak for miljøet, men også for å inkludere alle, sier Grindheim.

Håper på å bli møtt uten fordommer

Jesper Werner Werdal Jørgensen og Sebastian Koht Andersen (president og visepresident ved Kvadraturen vgs) og Annika Modalen (president ved Lillesand vgs) synes det er fint at russerepresentantene får anledning til å møtes og knytte kontakt.

Unge mennesker sitter ved et langbord. - Klikk for stort bildeRusserepresentantene samlet til lunsj. Agder fylkeskommune

– Vi ønsker et sterkt samarbeid med fylkeskommunen, kommunen, politiet og andre skoler, sier Werner Werdal Jørgensen.

Russepresidentene håper deres kull vil bli møtt uten fordommer. De legger til at samarbeid om økonomi og gode møteplasser for russen gjør det lettere å inkludere alle.

– Vi vil være tydelige med russen om hvordan vi ønsker å ha det, slik at alle får en best mulig russetid legger Modalen til.

Kan søke tilskudd på 50.000 kroner

Denne samlingen er den første av to dette skoleåret. Neste samling blir i januar med de samme representantene fra skolene.

– Takk for gode ideer og innspill for en trygg og inkluderende russetid. Vi gleder oss til å høre mer om hva dere har fått til når vi møtes i januar, sa Mjåland til de fremmøtte.

På samlingen kom det også fram at ansatte ved skoler, elevrådsledere og elevrådsrepresentanter kan søke inntil 50.000 kroner i støtte fra Agder fylkeskommune og ungdommens fylkesutvalg. Tilskuddet skal gå til aktiviteter og tiltak som har som formål å styrke læringsmiljøet på skolen.

Tilskudd til læringsmiljøtiltak i regi av elever - Agder fylkeskommune (agderfk.no)