Utslippene øker – men bare i Agder

Tall fra Miljødirektoratet viser at Agder hadde en utslippsøkning på 1,9 prosent fra 2019 til 2020. Dette til tross for at det har vært en reduksjon på 3,7 prosent totalt i perioden fra 2017 til 2020. Agder er eneste fylke med økte utslipp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Utslipp fra sjøfart bidro til økte utslipp i Agder fra 2020-2022. - Klikk for stort bildeUtslipp fra sjøfart bidro til økte utslipp i Agder fra 2019-2020. Kristiansand havn

 Miljødirektoratets kommunefordelte klimagassregnskap viser at utslipp av klimagasser i Agder i 2020 var på 1 206 783,8 tonn CO2-ekvivalenter når vi ser bort fra kvotepliktig sektor. Agder har en utslippsreduksjon på 3,7 prosent fra referanseåret 2017 til 2020. Men det er en økning på 1,9 prosent fra 2019 til 2020.

 

På landsbasis ble utslippene redusert med 3,5 prosent og Agder er eneste fylke med økte utslipp. Hvorfor ble det slik? 

Figuren viser utviklingen av utslippene på Agder eks. kvotepliktig sektor) fordelt på sektorer fra 2015 til 2020. - Klikk for stort bildeFiguren viser utviklingen av utslippene på Agder eks. kvotepliktig sektor) fordelt på sektorer fra 2015 til 2020.

 

 

– Økningen i de samlede utslippene skyldes en kraftig økning i utslipp fra sjøfart og annen mobilforbrenning. Utslippene har gått litt ned i sektorene industri, veitrafikk, luftfart og avfall og avløp.  Utslipp fra energiforsyning, oppvarming og jordbruk var på samme nivå som i 2019, sier rådgiver for klima og miljø i Agder fylkeskommune Hans Fløystad.

Tungbiltransport økte - men mindre personbilbruk

Pandemien preget 2020 med reiserestriksjoner og hjemmekontor. Dette resulterte i mindre reisevirksomhet, spesielt med fly, men også i personbiltrafikken. Utslippsreduksjonen er likevel liten siden det bare er utslipp knyttet til avgang og landing som blir registrert som utslipp fra fly i Agder, og fordi økt tungbiltransport og lavere biodieselforbruk nesten har nullet ut effekten av redusert personbiltrafikk og større elbilandel.

Året 2020 var det varmeste som noen gang er registrert i Norge, og ga dermed et mindre behov for oppvarming. I tillegg ble det forbud mot fossil fyringsolje til oppvarming av bygg, samt stengte skoler og yrkesbygg som følge av koronaen.  Dette ga seg utslag i reduserte utslipp knyttet til oppvarming og energiforsyning på landsplan, men vi ser ingen slik effekt i Agder.

Økt utslipp fra sjøfart

– Den kraftige utslippsøkningen knyttet til sjøfart er overraskende siden vi vet at deler av skipstrafikken slik som fergesambandet Kristiansand – Hirtshals også har vært redusert som følge av pandemien. Forklaringen ligger i at flere fartøy har hatt lang liggetid i havner i Agder og at det er beregnet utslipp knyttet til denne tiden, forklarer Fløystad.

Annen mobil forbrenning viser også betydelig økning. Her er metoden for beregning og fordeling av utslippene mellom fylker og kommuner forbedret. Det kan ha gitt høyere tall for Agder, men årsaken kan også ligge i at det er et høyt aktivitetsnivå i regionen.

 

Figuren viser historiske utslipp (grå), referansebane (blå) og nødvendig utslippsbane (grønn) for å nå målet om 45 prosent reduksjon i 2030 og lavutslippssamfunn i 2050 (90 prosent utslippsreduksjon). Orange linje, viser visjonen «Electric Region Agder». Figuren viser at utviklingen i klimagassutslippene i Agder ikke er i samsvar med målene vedtatt i Regionplan Agder. - Klikk for stort bildeFiguren viser historiske utslipp (grå), referansebane (blå) og nødvendig utslippsbane (grønn) for å nå målet om 45 prosent reduksjon i 2030 og lavutslippssamfunn i 2050 (90 prosent utslippsreduksjon). Orange linje, viser visjonen «Electric Region Agder». Figuren viser at utviklingen i klimagassutslippene i Agder ikke er i samsvar med målene vedtatt i Regionplan Agder.

 

Kommentarer til endringer i utslippsnivå i kommunene (2019-2020):

Arendal kommune og Kvinesdal kommune har de mest markante økningene i klimagassutslipp. For Arendals del er økningen knyttet til «Annen mobil forbrenning» og «Sjøfart», kompensert av litt lavere utslipp fra «Veitrafikk». For Kvinesdal sin del er økningen knyttet til «Industri» og «Sjøfart».

Det er bare Froland, Tvedestrand og Vennesla kommuner som har redusert utslippene med mer enn 5 prosent. For Vennesla sin del skyldes dette markant lavere utslipp fra «Industri».