Vil du være med å utvikle fremtidens IT- og medieansatte?

Informasjonsteknologi og medieproduksjon er et nytt og spennende utdanningsprogram i videregående opplæring. Digin, Digi Agder, Agder fylkeskommune og IKT Agder ønsker å samle bransjen til felles innsats for å sikre et godt utdanningsløp for disse elevene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Smilende elev med kamera. Foto. - Klikk for stort bildeIKT og medieproduksjon er et nytt utdanningsprogram. Sam Eyde videregående skole

I følge en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse (Rapport nr. 1-2021) er det nå et stort udekket behov for IKT-spisskompetanse i det norske arbeidsmarkedet. Problemet vil bli verre de kommende årene.

Informasjonsmøte 26. april

Digin, Digi Agder, IKT Agder og Agder fylkeskommune inviterer til informasjonsmøte med bransjen tirsdag 26. april 2022, klokka 9:30 til 12:30 på Sam Eyde videregående skole.

Gå til påmelding

Viktig fremtidig kompetanse til landsdelen

Sysselsettingen i IKT-næringen har vokst med 25 prosent de siste 10 årene, og behovet er forventet å vokse med ytterligere 66 prosent fram mot 2030. Beregninger i denne rapporten viser at IKT-næringene, gjennom egen produksjon og leveranser til andre næringer, har bidratt til 80 prosent av den samlede produktivitetsøkningen i Norge i perioden 2003–2017.

En av fem bedrifter har rekrutteringsproblemer

Rapporten «Behovet for IKT kompetanse i Norge» utarbeidet av HK-Dir høsten 2021 peker også på dette gapet og viser til at 1 av 5 bedrifter i IKT næringen har rekrutteringsproblemer. Den viser også til at IKT næringen skiller seg ut med en høy nettoandel virksomheter som flere år på rad forventer økt sysselsetting.

Dersom man ikke klarer å fylle gapet mellom antall arbeidstakere med riktig kompetanse og etterspørselen fra arbeidslivet fram mot 2030, risikerer vi et verditap nasjonalt på 2,2 milliarder årlig.

Vi må bli mer digitale

Den digitaliseringsomstillingen vi har vært gjennom de siste årene har vært viktig for konkurransekraften til bedriftene i regionen. Vi har alle opplevd nytten av et digitale skiftet de siste to årene. Effektive digitale samhandlingsverktøy er også blitt nyttige for mange som ikke tidligere har brukt digitale verktøy.
Vi ser verdien i effektive møter og sparer miljøet for unødvendige reiser. Digital samhandling gir oss muligheter for distribuert arbeidsliv og kompetansearbeidsplasser i distriktene.

Kompetanse for en ny tid

Baksiden av den økte digitaliseringen er at vi blir mer sårbare. Det er viktigere enn noen gang med økt kompetanse på infrastruktur, IT-drift og utvikling. Flere av de nye digitale tjeneste krever også økt forståelse mellom fagene medieproduksjon og informasjonsteknologi. Det nye utdanningsprogrammet er svært spennende, og gir svært attraktive rekrutteringsmuligheter for bedrifter.

Velkommen til felles satsing

Vi ønsker med dette å samle bransjen i en felles satsing for å sikre regionen kritisk fremtidig kompetanse og en solid fagopplæring for kommende elever. Vi ønsker å vise at gjennom å delta i utdannelsen av lærlinger, vil dere ikke bare være med å sørge for at landsdelen for tilgang på kritisk kompetanse, men også en unik mulighet til å være med å forme framtidige arbeidstakere i din bedrift.

Det er etablert en arbeidsgruppe som i løpet av kort tid vil invitere bransjen inn til et arbeidsmøte for å sikre felles innsats på dette viktige området.

Fakta om IKT og medieproduksjon:

Nytt utdanningsprogram

Informasjonsteknologi og medieproduksjon ble etablert som et nytt toårig yrkesfaglig utdannings-program fra høsten 2020. I år er de første elevene klar til å bli lærlinger.
Gjennom fagfornyelsen fikk yrkesfagene ny struktur i 2020. Medieproduksjon ble tatt inn igjen som som et yrkesfag (tidligere yrkesfaglig Medier og kommunikasjon), og IT gikk fra et ettårig utdanningsløp (kun VG2 IKT-servicefag) til et toårig løp i kombinasjon med medieproduksjon.
Ideen bak dette felles utdanningsprogrammet var å etablere et utdanningsprogram som var rettet mot den teknologiske utviklingen i samfunnet. Man ønsker en kombinasjon av IT-kompetanse og formidlingskompetanse på stadig flere kanaler og plattformer. Disse er etterspurt i IT-, kommunikasjons- og mediebransjen.

Tangen i Kristiansand og Sam Eyde i Arendal

Informasjonsteknologi og medieproduksjon tilbys i dag ved Tangen videregående skole (45 elever årlig) og Sam Eyde videregående skole (30 elever årlig). De første lærlingene skal ut i bedrift høsten 2022: 45 elever innenfor IT og 30 elever innenfor medieproduksjon (Agder).
Fra høsten 2022 er utdanningsprogrammet også planlagt som et tilbud ved Risør videregående skole og Eilert Sundt videregående skole i Farsund.

Liten fagopplæringstradisjon i Agder – stort behov for lærlingplasser 

Det nye utdanningsprogrammet er delvis ukjent for bransjen, og det er liten fagopplæringstradisjon i deler av programmet. Bransjen er kjent for å rekruttere fra høyere utdanning og mindre kjent med rekruttering innenfor yrkesfagene.

Informasjonsteknologi og medieproduksjon retter seg mot IT-bedrifter og kommunikasjons- og mediebedrifter, men er vel så mye en kompetanse som store deler av næringslivet og offentlig sektor på Agder trenger. IT-utviklere, driftsteknikere, mediedesignere, medietekniker og medieprodusent er eksempler på jobber som denne utdanningen kvalifiserer for. Kunnskapsområder som har blitt betraktelig mer ettertraktet gjennom pandemien med nye digitale arbeidsformer og formidlingsbehov.

Agder fylkeskommune og IKT Agder har en helt sentral rolle og ansvar overfor lærlingene på informasjonsteknologi og medieproduksjon, og har det siste året iverksatt en større satsing på feltet. I tillegg til å øke ressursene på området er det etablert et nytt og forbedret rammeverk for lærlinger.

Gjennom den nye strukturen skal lærlinger i informasjonsteknologi og medieproduksjon bli godt ivaretatt. Uavhengig av hvor de er utplassert skal de få varierte oppgaver, godt læringsutbytte og tilrettelegging for at de skal kunne lykkes i videre karriere. Vi vil i tett samarbeid med de videregående skolene bidra til å sikre at det nye utdanningsprogrammet blir viktig innenfor et kritisk kompetanseområde på Agder.