Markerer en verneverdig sjeldenhet

Onsdag 15. mars kl. 11, blir det en markering hos Husfliden i Mandal. Bakgrunnen er at hele tre kandidater har tatt svennebrev i bunadtilvirkerfaget – et verneverdig tradisjonshåndverkerfag i videregående opplæring som svært få kandidater tar på landsbasis.

Tre kandidater i Agder bestod fredag 24. februar svenneprøven i bunadstilvirkerfaget – et verneverdig tradisjonshåndverksfag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

– Det at Agder nå har fått tre nye fagarbeidere i bunadtilvirkerfaget er svært viktig for videreføring og kvalitetssikring av et lokalt tradisjonshåndverk. Sist Agder hadde svenneprøve i faget var i 2016. Derfor ønsker vi å gi en ekstra påskjønnelse til kandidatene og lærebedriften, Vestagder Husflid i Mandal. Det forklarer Ann Kristin Snekvik, rådgiver ved avdeling for fag- og yrkesopplæring i Agder fylkeskommune.

Bakgrunn

Vestagder Husflid i Mandal har i uke 7 og 8 hatt svenneprøver for tre kandidater i bunadtilvirkerfaget. Faget er fra 2019 klassifisert som verneverdig tradisjonshåndverksfag.

Verneverdig tradisjonshåndverksfag er ifølge Utdanningsdirektoratet fag som ivaretar tradisjonelle håndverksfaglige teknikker, metoder og materialer. Faget blir derfor vurdert til å ha en kulturell verdi og det er spesielt viktig å ta vare på disse da det er lav rekruttering til fagene.

– Derfor er det en stor begivenhet at Agder nå har fått tre nye svenner i dette faget. Siste tall fra Utdanningsdirektoratet viser at det var 10 personer som tok svenneprøve i bunadstilvirkerfaget på landsbasis i 2021/2022, avslutter Snekvik.

Verneverdige tradisjonshåndverkfag i videregående – tilskudd (udir.no)

Kontaktperson:
Ann Kristin Snekvik: Mobil: +4791191515, E-post: Ann.Kristin.Snekvik@agderfk.no