Agderring Bærekraftsforum 26.januar.

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

La meg slå det fast med én gang: Det grønne skiftet er i gang og Agder er på offensiven!

Vi er godt posisjonert innen alle de syv satsingsområdene i regjeringens grønne industriløft – og vi er helt i front på flere av dem.

Vi har allerede tiltrukket oss kapital til satsinger på havvind, batteri og biozin,

Vi leverer på regjeringens batteristrategi, har et kompetent miljø på hydrogen – og vi har verdensledende aktører i prosessindustri og maritim industri.

En oversikt fra sent i 2022 viser at vi som region har sikret mellom 3-5 milliarder kroner i investeringer og tilskudd til etablering innen de syv satsingsområdene.

Hvorfor skulle vi ikke ta alle syv?

Posisjonen skyldes i stor grad vår evne til å samarbeide på tvers av kommunegrenser, forvaltningsnivå og mellom private og offentlige aktører.

Ta havvind som eksempel.

Her er det jobbet ekstremt godt, og det er mange aktører som har koordinert seg.

Eventuelle kamper har blitt tatt på bakrommet og så frontes ett Agder utad.

Det gir resultater!

Agder blir synlig, og vi gjør oss nå klare som hovedsete for et nytt industrieventyr.

Det er bare gjennom samarbeid at vi klarer å balansere de mange hensyn vi må ta for at utviklingen skal være bærekraftig.

For vi møter noen krevende utfordringer:

Hvordan kan vi sikre ny industrietablering uten at vi bygger ned mer sårbar natur?

Hvordan tiltrekker vi oss arbeidskraft samtidig som vi inkluderer nye ansikter i lokalmiljøet?

Hvordan skaper vi en god oppvekst for fremtidens deltakere i arbeidslivet?

Regionplan Agder 2030 sier noe om alt dette.

Klimagassutslippene skal ned og levekårene opp.

Det kan høres ut som et enkelt munnhell, men det ligger et viktig poeng bak.

Disse to hører sammen.

Et grønt skifte bidrar til reduksjon i klimagassutslipp, men bidrar også til mange nye arbeidsplasser i regionen.

Økt arbeidsdeltakelse er helt sentralt for å bedre levekårene.

Her må vi både klare å tiltrekke oss nye, kloke hoder samtidig som vi gir plass til alle de som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet i regionen vår.

Og med en vedvarende krig i Europa og destabilisert verden for øvrig må vi forberede oss på at det kommer mennesker hit av andre grunner, nemlig som flyktninger.

Også disse kan vi tilby jobb og et godt liv i Agder.

Sammen skaper vi et attraktivt lavutslippssamfunn med gode levekår.

Et samfunn som er attraktivt å bo, leve og jobbe i – med satsinger som er attraktive å investere i.

Vi har hele pakka.

Det er all grunn til å være stolt og optimistisk på Agders vegne.

Jeg gleder meg til å delta i diskusjonene videre sammen med dere.