Åpning av forbundet KYSTENS landsstevne, 21 juli 2022

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Takk for anledninga til å åpne årets landsstevne her ute på vakre Bragdøya.

Jeg må jo starte med å gratulere så mye med UNESCO-innskrivingen av de nordiske klinkbåttradisjonene på listen over menneskehetens immaterielle kulturarv.

Det er stort både for Norden, for Norge og for Agder.

Takk for innsatsen dere i forbundet Kysten har lagt ned for å få dette til, sammen med nettverket Nordisk kystkultur, båtbyggere, museer, kystlag og lokale foreninger.

Nå fortsetter arbeid med å sikre den immaterielle kulturarven.

Vi må bygge klinkede tradisjonsbåter, utdanne båtbyggere og bruke fartøyene aktivt.

Den lange kystlinja og de rike maritime tradisjonene preger vår landsdel.

Kysten, kystkulturen og fartøyvernet er kilder til opplevelser, kunnskap og verdiskaping.

Regionplan Agder 2030, planen vår for Agder frem til 2030, beskriver hvordan kystkulturen, kulturarv i indre bygder og trehusbyene kan spille en rolle i arbeid med verdiskaping.

Den viktigste ressursen for fartøyvernet er nettopp den frivillige innsatsen fra lag, foreninger og enkeltpersoner.

For Agder fylkeskommune satser på ungdommen, de frivillige og det viktige arbeidet vår felles maritime kulturarv representerer.

Vi skal være stolte av den, ta godt vare på det vi har, og ta den i bruk.

Godt landsstevne!