Åpningstale, Tilrettelagt 2024, 29.oktober 2024

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Det er med stor glede og stolthet at jeg står her i dag for å åpne denne nasjonale arenaen for Tilrettelagt 2024 – et møtested for tilrettelagte produksjoner i Den kulturelle skolesekken.

 

Dette er et viktig steg mot et mer inkluderende samfunn.

Der kunst og kultur er tilgjengelig for absolutt alle.

Uavhengig av forutsetninger, ferdigheter eller bakgrunn.

 

Kultur og kunst er kraftfulle verktøy.

De gir oss mulighet til å uttrykke oss og utfordre våre tanker og følelser.

Og de kan fungere som broer mellom mennesker og samfunn.

Men for at disse broene skal være robuste, må de være tilgjengelige for alle, uten hindringer.

Det er dette vi markerer i dag – åpningen av en arena der alle barn og unge, uansett funksjonsnivå, får muligheten til å oppleve, skape og delta i kunsten på sine egne premisser.

Dagens konferanse har to viktige fokusområder: vi skal utforske hva funksjonsvariasjoner er, og vi skal se på de spennende mulighetene som oppstår i møtet mellom kunsten og mennesker med funksjonsvariasjoner. 

 

Hva er funksjonsvariasjoner? Dette spørsmålet går til kjernen av hvordan vi som samfunn forstår og tilrettelegger for ulikhet.

En funksjonsvariasjon handler ikke bare om en fysisk eller kognitiv forskjell, men om hvordan samfunnet møter denne forskjellen.

Vårt mål må være å se verdien i mangfoldet, og tilrettelegge slik at alle kan delta på sine egne premisser. 

I den sammenheng har kunst og kultur en spesiell rolle.

Kunstens møte med mennesker med funksjonsvariasjoner åpner opp for en verden av nye muligheter – både for individene som deltar, og for samfunnet som helhet.

Kunst skaper rom for utfoldelse, refleksjon og dialog.

Den utfordrer våre oppfatninger og viser oss hvordan forskjellige perspektiver kan berike våre felles opplevelser. 

Med denne arenaen legger vi til rette for at kunst og kultur skal være tilgjengelig for alle barn og unge, uavhengig av funksjonsnivå.

Vi skaper en plattform der mennesker med funksjonsvariasjoner ikke bare kan være mottakere av kultur, men også aktive bidragsytere og skapere. 

 

Den kulturelle skolesekken har lenge vært en bauta i arbeidet for å bringe kunst og kultur ut til skoler over hele landet.

Med denne tilrettelagte arenaen tar vi enda et skritt i riktig retning.

Vi erkjenner at det ikke finnes én universell måte å oppleve kunst på – vi må tilpasse og åpne opp for ulike behov.

Slik at alle kan kjenne på den samme gleden og inspirasjonen som kunsten gir.

 

Jeg vil rette en stor takk til alle som har jobbet for å realisere denne arenaen.

Dette er et produkt av lokalt engasjement, regionale visjoner og nasjonale ambisjoner.

Uten deres engasjement og innsats hadde ikke denne arenaen vært mulig.

 

Inkludering er en nøkkel til bærekraftig utvikling – det er Regionplan Agder, vårt viktigste styringsdokument, tydelig på.

Ved å tilrettelegge for at alle kan delta i kulturen, bidrar vi til et mer robust og bærekraftig samfunn.

I dag tar vi et stort skritt i riktig retning. 

La oss sammen jobbe videre for et samfunn hvor tilrettelegging ikke er et unntak, men en selvfølge.

Et samfunn der kunst og kultur er for alle – der alle stemmer blir hørt, alle uttrykk blir verdsatt, og der hver enkelt har sin plass.

 

Med det har jeg gleden av å erklære denne nasjonale arenaen for tilrettelagt kunst og kultur i Den kulturelle skolesekken for offisielt åpnet!

Jeg ser frem til å følge arbeidet som skal skje her, og til alle de opplevelsene som vil forme fremtidens kunst- og kulturaktører.

Tusen takk!