Fair Play Agder 25.april 2023

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Takk for invitasjonen til dette viktige arrangementet og anledningen til å fortelle om vårt engasjement og arbeid for Fair Play i arbeidslivet på Agder.

Å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet og sikre et seriøst arbeidsmarked og like konkurransevilkår på Agder er viktig for oss alle.

Det har direkte følger for hverdagen vår og har stor betydning for våre levekår.

 

Og nettopp bedre levekår er et hovedmål i i Regionplan Agder 2030 – planen med våre viktigste prioriteringer for Agder.  

Et ordnet arbeidsliv, med levelige stillingsprosenter, og korrekte lønns- og arbeidsvilkår er helt vesentlig.

Det skal ikke være noen tvil om at Agder fylkeskommune ser hvor viktig dette er og at vi ønsker å styrke det gode arbeidet dere legger ned.

Derfor gir vi også tilskudd til Fair Play Agder og samarbeider også i konkrete saker.

 

 

Fair Play er også grunnleggende for oss når det gjelder innkjøp og anskaffelser.

Her har vi selvsagt lover og forskrifter vi følger som offentlig aktør, men der det er relevant og ønskelig stiller vi også krav utover disse.

Vi skal gjøre vårt i kjøp av varer og tjenester og oppføring og vedlikehold av infrastruktur som bygg og anlegg.

 

Formålet er at utfører av tjenester og bygge- og anleggsarbeidere ikke skal ha dårligere lønns og arbeidsvilkår enn gjeldende allmenngjorte forskrifter og landsdekkende tariffavtaler.  

I 2022 kom også åpenhetsloven som skal fremme, jf formålsbestemmelsen:

«virksomheters grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold»

Og regjeringen har også utarbeidet en «Handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet» som ble fremlagt i oktober 2022.

Denne setter allerede i andre setning tonen og sier:

Det organiserte arbeidslivet utgjør førstelinjeforsvaret mot sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og konkurransevridning mellom virksomheter.

For å følge opp dette, og hele problematikken arbeider vi med en anskaffelsesstrategi som skal legge overordnede føringer for hvordan vi skal arbeide med dette i Agder.

Denne skal behandles politisk om kort tid.

 

Hva gjør vi så helt konkret?

Vi benytter innkjøpsmakten vi har som en tung aktør til å sette makt og tyngde bak våre krav i offentlige anskaffelser.

I all konkurranse om anskaffelse av varer og tjenester setter vi krav til lønns- og arbeidsvilkår og tariff.

Vi setter også krav til bruk av lærlinger der det er hensiktsmessig. 

Og vi har naturligvis også kontroller og oppfølging på prosjektene våre i gjennomføringsfasen.

 

For uansett hvor gode Agder fylkeskommune er på å oppfylle krav i lov og forskrift så er kravene illusoriske om ikke kravene blir fulgt opp.

Vi må være gode til å kontrollere at leverandørene også i kontraktfasen oppfyller kravene vi har satt.

Derfor tar vi inn bestemmelser i kontrakten som gir oss sanksjonsmuligheter om kravene ikke blir oppfylt.

For å ytterligere styrke kontroll og oppfølging av prosjektene er vi også en av 10 fylkeskommuner som sammen er i sluttfasen på anskaffelse av et felles byggherrestyrt system for oppfølging av HMS.

 

I tillegg til arbeidet vårt med egen organisasjon har vi et videre nedslagsfelt på «Fair Play»-feltet for anskaffelser av varer og tjenester.

Innkjøpsnettverket OFA – Offentlige Fellesinnkjøp på Agder, administreres for tiden i fylkeskommunen.

OFA er en premissleverandør i anskaffelser på varer og tjenester for alle 25 kommuner på Agder.

Og Fair Play er grunnleggende for nettverket.

Hvordan fungerer det konkret?

Eksempel 1:

Nylig har vi et eksempel på at OFA-kontrakt for tolketjenester ble avsluttet fordi leverandøren ikke oppfylte vilkår satt i kontrakt og ikke fremla timelister og lønnsslipper for sine ansatte på vår forespørsel.

Informasjonen skulle brukes til å kontrollere at lønns- og arbeidsbetingelsene for de ansatte var som forutsatt i kontrakten.

Dokumentasjonen ble ikke gitt og vi vurderte det som så alvorlig at kontrakten ble avsluttet.

Eksempel 2:

Et annet eksempel er at på fylkeskommunens rammeavtaler for håndverkstjenester ble vilkår om bruk av 7 % lærlinger fulgt opp og kontrollert mot timelister.

Det viste seg at en leverandør ikke hadde brukt lærlinger på noen oppdrag for oss overhodet.

Her lot vi rammeavtalen løpe ut fordi det var kort gjenstående avtaleperiode, men fornyet ikke kontrakt slik vi hadde anledning til på opsjon.

Det ble utlyst ny konkurranse på de aktuelle geografiske sonene.

Dette viser at det i gjennomføringsfasen er avgjørende å følge opp krav vi har satt.

Ellers blir arbeidet mot arbeidslivskriminalitet bare en illusjon.

Det skal lønne seg å være en seriøs aktør og en leverandør som overholder lover og regler satt for å beskytte arbeidere mot utnyttelse.         

 

Jeg vil også avslutningsvis nevne samarbeidene vi i Agder fylkeskommune har med Miljømerking Norge, som jobber med svanemerking for leverandører av varer både i Norden, og for EU Ecolabel som er EU sitt offisielle miljømerke.

Når vi som innkjøpere etterspør slike miljømerkede varer tvinges leverandører til å oppfylle kriterier på en rekke områder.

Kravene for å få miljømerking berører 11 av FNs bærekraftmål.

Jeg nevner disse avtalene fordi det ikke nødvendigvis er vanntette skott mellom arbeidslivskriminalitet og miljøkriminalitet.

Det ene kan følge det andre.

Det er derfor viktig å holde fokus på begge områdene, både miljø og arbeidsliv.

 

Avslutning:

I disse tider med pressede marginer for leverandørene er det særlig viktig å holde fokus og «øynene på ballen» som det heter i sportsverden.

Arbeidskriminalitet og sosial dumping er et stort problem og vi må sammen jobbe målrettet med egne anskaffelser og innkjøp for å oppnå målene våre og følge lov og forskrift og handlingsplaner mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.

Det er viktig å sette krav i konkurransen, men vel så viktig er det å følge opp krav slik at leverandørene oppfyller sine forpliktelser.

For Agder er dette avgjørende for å heve levekår til våre innbyggere slik målet er satt i Regionplan Agder.

I Agder fylkeskommune har vi mange ansatte som jobber med dette hver dag, og som hele tider vil ytterligere forbedre oppfølging av kontrakter overfor våre leverandører.

Dette er viktig for oss og vi skal gjøre vårt for det store laget med alle vi som arbeider for Fair Play i arbeidslivet på Agder.