Ferdig sammenhengende firefeltsvei gjennom Agder - fra Kristiansand og hele veien til Stavanger har enorm betydning.
For trafikksikkerheten.
For klimaet
For samfunnsøkonomien, slik Anette Aanesland har fortalt om.
Og for vårt regionale næringsliv slik Høye Høyesen har vist oss
Ja, betydningen kan rett og slett ikke overvurderes.
Agder har gjennom mange år stått samlet om ankeret (E18, E39 og RV9).
Vi har fått gjennomslag for store satsinger, fordi vi har reist oss sammen, med et felles budskap
Det har vi fortsatt, ja nå kanskje mer enn noen gang.
Regionalt har det vært jobbet i mange år for å få dette prosjektet realisert.
I fylkeskommunen ble det første gang vedtatt i RPA 2020 (juni 2010) og senere fulgt opp i RPA 2030.
Næringsforeningene i regionen har samlet kommunene og næringslivet om et felles manifest.
Det er et samla Agder bak dette.
Og vi har fått på plass viktige brikker.
Prioriteringa av vegprosjektet ble første gang presentert 14. april 2015 av den daværende Solberg-regjeringa.
Det skjedde samme dag som lanseringen av det vi nå kjenner som Nye veier.
Nye veier fikk da ansvar for å planlegge, bygge og drifte og vedlikeholde sju større vegstrekninger.
Hvor E-39 var en av disse.
Og vi er godt i gang.
Vi er allerede i mål med del-prosjektene fra Kristiansand til Mandal.
Det var en stor dag da strekningen E39 Grauthelleren – Døle bru den 9. desember i fjor ble åpna.
Nå må vi fortsette videre vestover.
Så har vi naturligvis forståelse for at regjeringen her v/ statssekretær Kalsås har strammere økonomisk handlingsrom i vanskelige tider.
Da er det enda viktigere å prioritere.
For det er avgjørende at vi ikke skaper usikkerhet om dette prosjektet.
Vi trenger en en større bo- og arbeidsmarkedsregion for å være rusta for alle de store satsingene vi jobber med både i Agder og Rogalandsregionen.
Og vi trenger halvert reisetid for enda bedre å ta hele Agder og Rogland i bruk.
Nå tar det tre timer å kjøre fra Kristiansand til Ålgård.
Med ny E-39 hele veien frem vil det ta 1 time og 30 minutt.
Og bare 38 min fra Flekkefjord.
Slik gir vi folk muligheten til å bo og jobbe i større geografiske områder.
Utbygging av ny motorveg gjennom Agder til Ålgård er også det viktigste trafikksikkerhetstiltaket i regionen.
Fra 2012 – 2021 er det registrert 69 alvorlige ulykker på E39 fra Kristiansand til Rogaland. 18 personer har omkommet og 51 personer er hardt skadde.
I all hovedsak dreier det seg om møte- og utforkjøringsulykker.
Med ny E39 bygd etter dagens vegnormaler med strenge krav til vegens utforming tilgivende sideterreng vil gi oss langt bedre forutsetninger for å unngå denne type ulykker.
Så min beskjed til alle her i dag, til regjering og til Stortinget.
Prioriter denne veien.
Takk!