Nordisk dendrokonferanse 2023, 19.oktober 2023

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Kjære alle sammen,

Vi i Agder fylkeskommune og jeg som fylkesordfører er veldig stolte og glade for at vi er samla her i dag til denne nordiske konferansen om dendrokronologi.

Konferansen har fått navnet Tre-Tid-Viten.

Og de tre orda forteller på en veldig god måte hva dette handler om.

Også for et større publikum.

For dette er spennende, og vekker folks nysgjerrighet.

Både for dere som forsker og har dette som fag, men også den vanlige historie- og samfunnsinteresserte borger.

Derfor laget også det regionale NRK-kontoret en flott sak om dette, der flinke formidlere i Agder fylkeskommune bidro med engasjement og kunnskap.

Denne konferansen er med på å sette Agder på kartet.

Vi er stolte av å være en av de regionene i landet med kunnskap og dateringsgrunnlag både på furu og eik gjennom vårt aktive arbeid med oppbygging av grunnkurver.

Det er utrolig spennende hvordan vi utvider vår historiske kunnskap om bygninger og fartøy.

Og formidler det vi finner til folk flest.

Agder har siden 90- tallet jobbet aktivt for å utvikle kunnskap om og ta vare på den rike bygningsarven vår.

Og samarbeidet vårt med Nationalmuseet i København, som vi også arrangerer denne konferansen sammen med, har vært veldig viktig.

Helt siden 2005 har vi sammen datert bygninger over hele fylket.

Samarbeidet vårt starta for få bedre kunnskap om bruken av norsk eik i Danmark og andre europeiske land.

Og eika er jo spesielt kjær for oss her i Agder.

Du finner den igjen i fylkesvåpenet vårt, forgylt på rød bakgrunn.

Ja, det kan dere jo se her på det flotte fylkesordførerkjede jeg har på meg i dag.

Eika har rett og slett stor symbolsk og historisk verdi for hele regionen vår.

Den er et symbol på visdom og soliditet.

Og den har vært en svært viktig eksport og næringsartikkel for oss.

Betydningen av eika for oss som landsdel skaper også behov for kunnskap om byggene vi har reist med den.

Og nettopp den store eksporten som skjedde i seilskutetida har gjort det nødvendig å søke etter materiale utenfor Norge – over havet.

Derfor heter prosjektet også «Med ryggen mot fjellet».

Navnet viser til hvordan oss egder alltid har levd og orientert oss – mot havet og med ryggen til fjellet.

Særlig bygnings- og fartøysentrene våre har en viktig rolle når det gjelder både praktisk prøvetaking og det tette samarbeidet med Nationalmuseet.

Det har gitt oss viktig kunnskap både når det gjelder eik og furu.

Sammen har vi også laget et flott kartverktøy som er viktig for arbeidet.

Og formidlingen av det vi finner.

Det at vi alle nå kan bruke kartverktøyet, og finne dateringsresultater og rapporter er unikt for Agder nasjonalt.

Vi er de eneste i landet som har denne løsninga.

Det er vi stolte av!

Denne konferansen samler forskere og fagfolk fra hele Norden i to dager.

Så langt jeg kjenner til har ikke det skjedd tidligere.

Jeg håper dere benytter anledningen til å bygge et enda tettere fagmiljø både nasjonalt og internasjonalt.

På vegne av hele Agder fylkeskommune ønsker jeg dere alle en god konferanse, med mange nye bekjentskap og erfaringer.

Og ikke minst at dere vil huske besøket her i Agder og Arendal med glede.

Lykke til med konferansen!