Sørlandets eiendomspris 20. april 2023

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Takk for invitasjonen til å delta her på Agders viktigste møteplass for eiendomsbransjen!

Og takk for den viktige jobben dere alle gjør hver eneste dag for regionen vår.

I dag har jeg gleden av å dele ut årets eiendomspris, men før jeg gjør det vil jeg gjerne komme med en liten hilsen som fylkesordfører og på vegne av Agder fylkeskommune.

Mange av dere kjenner Regionplan Agder 2030.

Planen som samler Agder på tvers av privat, offentlig og frivillig sektor om viktige mål og prioriteringer frem mot 2030.

Kort fortalt er målet å løfte levekårene og senke klimautslippene på Agder.

Skal vi få det til må vi arbeide sammen, og hver og enkelt av dere her i salen og eiendomsbransjen generelt spiller en viktig rolle og er med på laget for et mer bærekraftig Agder.

Tusen takk til dere alle sammen!

For hva, hvordan, og hvor vi bygger har stor betydning for hvordan regionen vår utvikler seg fremover.

Vi ønsker alle en robust og fremtidsretta byggebransje på Agder.

Hvor bærekraftige byggemetoder og trygge jobber står sentralt.

Vi i fylkeskommunen har et stort ansvar.

Vi eier og drifter 317 000 kvadratmeter bygg - det meste i tilknytning til våre 18 videregående skoler rundt om i hele Agder.

Og når jeg først står her vil jeg gjerne skryte litt av hva vi har fått til i samhandling med utførende entreprenører og alle deres underleverandører de siste årene.

Vi har bygd mange nye skoler og sammen har vi tatt steg for å utvikle regionen i bærekraftig retning.

“Energiskolen” Tvedestrand videregående skole er ett eksempel.

Den sto ferdig i 2020 som regionens første plusshus, dvs. at den produserer mer energi enn den forbruker.

Veidekke Entreprenør (basert på et konsept utviklet av Link arkitektur og Snøhetta) leverte oss et flott bygg.

Denne skolen er et stort løft for levekårene øst i Agder.

I Farsund utvidet og ombygde vi sammen Eilert Sund videregående skole til et framtidsretta og energieffektivt bygg midt inne i byens historiske sentrum.

Med denne skolen har vi gitt folkeliv til Farsunds gamle bysentrum.

Og vi har løftet fagutdanningen ved den flotte Fagskolen i Agder og tannhelsen ved nye Grimstad tannklinikk som sto ferdig i 2022.

Det ble levert av BRG Entreprenør AS og tegnet av Filter Arkitekter AS.

Her la vi ekstra vekt på klimavennlig materialbruk og at anleggsarbeidene var fossilfrie.

Det er brukt både stål, betong og tre i konstruksjonen og sammenføyninger mellom disse er synlige slik at de kan brukes i undervisningen.

Vi håper bygget vil lokke og inspirere mange fagarbeidere til å bygge på med kurs og skolegang i årene som kommer.

Tangvall skole og idrettssenter er så godt som ferdig levert av BRG Entreprenør.

Det er et sameie med Kristiansand kommune og rommer idrettsbygg, ungdomsskole og videregående skole.

Samordningen har gjort det mulig å redusere byggevolumet.

Det er den kvadratmeteren bygg som en unngår å bygge som er den mest miljøvennlige og billigste å drifte!

På taket ligger regionens største solcelleanlegg som produserer mer energi enn forbruket i bygget.

Nå bygger vi nytt fylkeshus i tilknytning til Baneheia Park AS.

Consto står for byggearbeidet basert på tegninger av Longva arkitekter AS.

Det ble brukt flere tunge elektriske gravemaskiner i byggegropa og fjernvarmen er allerede koblet for byggtørking. Byggeplassen blir fossilfri og langt på vei utslippsfri.

Vi ser at utviklingen på dette området går riktig vei!

Vi har for hvert bygg tatt nye utfordringer og bygd videre på det vi har lykkes med i tidligere prosjekter.

Vi har utfordret bransjen på framtidsretta byggeri og bransjen har levert!

Vi er avhengige av dere og vi skal fortsette å være offensive.

Fylkeskommunen har i sine utlysninger etterlyst og premiert innovative løsninger fordi vi anser det som viktig at framoverlente tilbydere får anledning til å prøve ut materialer, utstyr, metoder og løsninger som de har investert tid og penger på å utvikle.

Passivhus og plusshus har blitt en standard som vi anser som riktig i forhold til de målene vi har satt oss i regionplanen.

Vi tenker livsløpsperspektiv og helhetlig for å vurdere hva som er best både miljømessig og økonomisk.

Det skjer mye i byggebransjen og en må holde seg oppdatert for å være relevant.

Det gjelder både dere og oss.

Skal vi klare å redusere klimagassutslippene og heve levekårene må vi ta nye grep.

Vi må tørre å bygge på nye måter og dermed ta noe risiko.

Sammen må vi møte fremtidens utfordringer og sammen blir vi best!