Tale til åpningen av kvinnehelsehuset i Kristiansand 30. august 2023

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Takk for invitasjonen, og æren av å åpne Agders første kvinnehelsehus her i Dronningens gate.

Det tredje av sitt slag i Norge – ved siden av Drammen og Bergen.

Dette er et viktig hus for hele Agder, og for kvinners helse spesielt og jeg er stolt og svært glad for at vi nå har et samlingssted som dette i vår region.

For kvinners helse må høyere på agendaen.

Kvinnehelsen er utgangspunktet for alt liv – fordi det reproduktive er selve grunnlaget vårt.

Og kvinners helse er sammensatt. Den har betydning for uendelig mange andre områder.

Likevel har kvinners helse vært systematisk nedprioritert, historisk sett.

Da kvinnehelseutvalget la fram sin offentlige utredning i mars i år, beskrev de en realitet som dessverre er nedslående:

Kvinner får dårligere helsehjelp enn menn.

Vi vet også mindre om kvinners helse og hvilke konsekvenser dårlig helsehjelp innebærer, både for den enkelte kvinne og for kvinner som gruppe.

Derfor er det et svært viktig steg vi tar her i dag når vi åpner Agders første kvinnehelsehus.

Og et viktig steg på veien mot å bli en foregangsregion for likestilling.

I Regionplanen for Agder, som kommunene og fylkeskommunen har utformet sammen med andre aktører for veien mot 2030, er nettopp levekår, likestilling, inkludering og mangfold tre gjennomgående perspektiver.

Vi i Fylkeskommunen er pådriver og støtter de 25 kommunene i deres arbeid.

Vi er en partner i utvikling og etableringer av gode tiltak for levekår og inkludering.

Vi støtter også forskning på kvinnehelse direkte i samråd med UiA.

Det er slike samarbeid som må til om vi skal klare å løfte regionen vår.

Frivilligheten er også en svært viktig samarbeidspartner og kraft.

Det er mennesker som deltar og bidrar i sitt lokalsamfunn, med noe de brenner for, i fellesskap, for at samfunnet skal bli et bedre sted:

Sanitetskvinnenes enorme innsats for kvinnehelse er et stjerneeksempel på hvor viktig frivilligheten er for samfunnet.

I dag står vi her som resultat av deres enorme arbeid.

Og med dette prosjektet har dere tatt på dere å være en koordinator for alt som handler om kvinners helse.

Med stor vekt på integrering og mangfold.

Dette blir et samlingspunkt for byens kvinner, et faglig knutepunkt, og en kunnskapsarena.

Som fylkesordfører vil jeg si tusen takk for all innsatsen dere legger ned.

Jeg gratulerer, ønsker velkommen – og ser fram til videre samarbeid rundt Agders levekår!