Ukraina-konsert Kristiansand domkirke, 15.april 2024

Av: Fylkesordfører Arne Thomassen

Kjære alle sammen.

Tusen takk for invitasjonen til å si noen ord på et viktig arrangement som dette.
Og takk for at jeg får være med på konserten i kveld.
Jeg gleder meg til å høre dere!

Bakteppet for at vi er her i dag er mørkt.

Det er nå over to år siden Russland gikk til fullskala krig mot Ukraina.
Det er ikke til å fatte at et land på så brutalt vis går til angrep på sine naboer.
Og det er ikke til å fatte at kampene og lidelsene fortsatt pågår – uten at vi kan se en
slutt på krigen.

Likevel - i alt det som er mørkt – ser vi også det gode som vokser frem.
Vi ser viljen til å hjelpe.
Vi ser et sterkt frivillig engasjement. Vi ser mennesker som må gjøre noe.

Vi ser i dag at Rotaryklubbene arrangerer konsert for å samle inn penger til mobile sykehus i Ukraina.
Og vi ser musikere fra Ukraina som kommer hit for å hjelpe sitt land og sitt folk.
Og for å gi oss en smakebit av ukrainsk kultur.

Denne felles innsatsen gir også andre mulighet til å engasjere seg og vise støtte.
De gode kreftene smitter.

Gjennom musikken i dag får vi oppleve ukrainsk kultur og tradisjon.
Vi skal få lytte til et instrument som har betydd mye for dere, og som betyr ekstra mye når dere kjemper kampen for et fritt Ukraina.

Gjennom musikken deler dere av deres skatter.
Gjennom musikken når dere inn til strenger i oss mennesker som bare musikken kan gjøre.
Den åpner opp for både glede og sorg.
I dag tror jeg vi kan kjenne på begge deler.
Sorg over tap, lidelse og det vonde i verden. Glede over det vakre i musikken og det gode vi ser i andre mennesker.

Krigen er uforutsigbar.
Vi vet ikke når og hvordan den vil ende.
Men vi håper at ukrainske myndigheter og det ukrainske folk, fortsatt kjenner stor støtte.
Og mitt håp er at vi i Norge og i Europa klarer å være like utholdende i vår støtte, som dere er i deres kamp for frihet.

Takk for at dere her i dag lar oss få mulighet til å vise støtte.
Takk til Rotary for et varmt og sterkt engasjement – og takk til dere fra Ukraina som kjemper kampen med noe av det fineste vi har – musikken og de sterke tradisjonene.