Foredragsholdere

Her er foredragsholderne som deltok på konferansen i 2025. 

Et bilde som viser en person ute med trær i bakgrunnen. - Klikk for stort bildeGunnar Ridderström (NMBU) Tania Ripoll

Gunnar Ridderstrøm (Norconsult og institutt for by- og regionsplanlegging, Norges Miljø- og biovitenskaplige universitet)

En robust sosial bærekraft baserer seg på en befolkning med god helse og trivsel. Det betyr at både det fysiske, det psykiske og det sosiale må tas hensyn til i by- og stedsutviklingen. De siste årene er det forsket mye på hvordan de fysiske omgivelsene legger til rette for sosial bærekraft i by- og stedsutvikling. Ridderstrøm vil ta for seg det siste innen forskning på feltet, og hvordan den forskningsbaserte kunnskapen kan brukes i by- og stedsutvikling i Norge.

Et bilde av en person som står i et bybilde med hus i bakgrunnen - Klikk for stort bildeAnine Hartmann (Asplan Viak) Lene Hansen

Anine Hartmann er fagansvarlig for gåing, sykling og ny mobilitet i Asplan Viak.

Kampen om gatearealet. 

Hvordan gi rom til alle i byområder hvor det er stor trengsel og kamp om gatearealet?

Hvorfor er gatene plutselig så trange? Og hvordan får man gående, syklende, elsparkesykler, trær, lastebiler og bylivet til å trives side om side i sentrum?

Bilde av en person står står i en trikk - Klikk for stort bildeErik Lunke (Universitetet i Oslo/Asplan Viak) Foto Erik Engblad, UiO

En effektiv og rettferdig overgang til lavutslippsmobilitet i byområdene krever at befolkningen har gode alternativer til privatbilen. Men er tilgangen på miljøvennlige transportmidler rettferdig fordelt i befolkningen?  

Erik Lunke (Asplan Viak) har forsket på kollektivtilgjengelighet og sosial ulikhet i norske byer. Han finner blant annet at kollektivtilbudet varierer mye internt og mellom norske byområder. Dessuten har han avdekket at det er en sterk sammenheng mellom husholdningers inntekt, og deres mulighet for å foreta daglige reiser uten bil. Han vil presentere noen av sine funn med oss på Bymiljøkonferansen 2025. 

Portrettbilder av tre personer - Klikk for stort bildeFra venstre: Tine Sundtoft, Siv Wiken og Cecilie Kroglund. Fra venstre: Agder fylkeskommune, Agder kollektivtrafikk og Samferdselsdepartementet

Statssekretær Cecilie Kroglund (Samferdselsdepartementet (Ap)), Siv Wiken (administrerende direktør Agder kollektivtrafikk og styreleder i Kollektivtrafikkforeningen) og fylkeskommunedirektør i Agder Tine Sundtoft møtes til en samtale om kostnadsutviklingen for kollektivtransporten i byområder opp mot økonomiske rammer og målsettinger. 

Portrettbilde av to personer - Klikk for stort bilde Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune

Ann Sherin Skollevold, rådgiver i Agder fylkeskommune, deler innsikt fra fylkeskommunens satsing på barn og unge og erfaringer fra MOVE-prosjektet ved Furulunden skole i Mandal, der elever, ansatte og foresatte samarbeider om å endre transportvaner.

Aenne Ødegård, hjertesonekoordinator i Kristiansand kommune, deler erfaringer fra kommunens arbeid med hjertesoner. Hun forteller om hvordan satsingen er organisert, og gir eksempler på tiltak som kan styrke trafikksikkerheten – også i områder der det er utfordringer med å etablere en hjertesone.

Smilende person fotografert forfra. Transportøkonomisk institutt

Torkel Bjørnskau (Transportøkonomisk institutt) er seniorforsker ved Transportøkonomisk insititutt (eller TØI). Bjørnskau er prosjektleder for ReCyCLIST- og CyWalk-prosjektene som startet opp i Agder for noen år siden og som har introdusert en ny metode for å registrere ulykker blant myke trafikanter. 

 

Bjørnskau skal snakke om hvordan vi planlegger for byutvikling hvor flere skal velge sykkelen som en trygg reisemåte?

Profilbilde av person - Klikk for stort bildeAud Tennøy (TØI) Transportøkonomisk insititutt

Aud Tennøy (Transportøkonomisk instititutt) bidrar med et innlegg om hvilke effekter innføring av 30 km/t i store soner og hele byer har hatt på faktorer som bidrar til en mer bærekraftig byutvikling i europeiske byer. Det dreier seg om effekter på hastigheter, ulykker, støy, lokal forurensing, opplevelser av gater og områder, samt befolkningens holdninger til tiltaket før og etter gjennomføring. Aud vil også fortelle om hvordan byene har vedtatt, innført og håndhevet fartsgrensen. 

Rapporten kan lastes ned her: 

Innføring av fartsgrense 30 km/t i store soner og hele byer for å nå mål om bærekraftig byutvikling: Prosesser, diskusjoner, gjennomføring og resultater - Transportøkonomisk institutt

En mann som står foran en ensfarget bakgrunn - Klikk for stort bildeJacob McKellar Stiansen (Syklistforeningen) Syklistforeningen

Syklistforeningen, ved Jacob Mc Kellar Stiansen, skal snakke om hvordan vi kan dempe konfliktnivået når vi gjør tiltak for myke trafikanter!

Syklistforeningen presenterer 12 råd til kommuner og politikere, som skal sikre at innbyggerne blir med på laget når det gjennomføres bilrestriktive tiltak som prioriterer myke trafikanters fremkommelighet. 

Et bilde av en kvinne med grå bakgrunn - Klikk for stort bildeGro Sandkjær Hanssen (OsloMet/NIBR) OsloMet

Gro Sandkjær Hanssen er seniorforsker ved norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR), OsloMet og professor II ved by- og regionplanlegging ved Norges miljø- og biovitenskaplig universitet (NMBU). Hun har ledet evalueringen av plan- og bygningsloven  og forskningsprosjekter om hvordan kommunene gjennom styring og utforming kan sikre inkluderende offentlige rom og hvordan kommuner kan arbeide for å få mer inkluderende lokale boligmarkeder. For tiden arbeider hun med følgeevaluering av «Bo trygt hjemme»-reformen (Helsedirektoratet).

Kontaktinformasjon

Kontakt oss på e-post