Besøk Agder 2030Besøksstrategien har til hensikt å gi aktørene i landsdelen et felles verktøy for utvikling. Det er et mål at både kommersielle aktører, offentlige aktører og fellesgodeprodusenter har et eierskap til strategien.Reiseliv er ett av fem tema i regional plan for innovasjon og bærekraftig verdiskaping (Vinn Agder). I tillegg er det laget en egen besøksstrategi; Besøk Agder 2030. Besøk Agder 2030, ble vedtatt av fylkestingene i Aust-Agder og Vest-Agder juni 2015. Hovedmålet med Besøk Agder 2030 er at Agder skal ha en bærekraftig besøksnæring (sosial, miljømessig og økonomisk bærekraft).Strategiens målgruppe er aktører som jobber med innovasjon, verdiskaping, samfunns- og næringsutvikling i Agder: Næringsliv, offentlig sektor, FoU sektor og frivillig sektor.Utforming av visjon, mål og strategier er gjort med utgangspunkt i Agders konkurransefortrinn, og tiltak skal bidra til at disse videreutvikles, forsterkes og synliggjøres.Visjon: Agder skal bli best for barn. I 2030 er Agder Nordens mest attraktive region å besøke for barnefamilier.Besøksnæringene blir bærekraftige når strategiens målgruppe/aktører som jobber med innovasjon, verdiskaping, samfunns- og næringsutvikling i Agder satser systematisk på følgende områder (delstrategier):Best for BarnBest på gjenkjøpKompetanseInnovasjonInfrastrukturDokumenter og referanserBesøk Agder 2030 (PDF, 3 MB)VINN Agder Publisert 25.11.2019 12.30 Sist endret 15.08.2024 16.18