Nettverket består av representanter fra de fire kommuneregionene i fylket, fylkets to største kommuner (Kristiansand og Arendal), Agder fylkeskommune og IKT-samarbeidene med digitaliseringprogram. I tillegg støtter Agders representant i KS eKomp, forvalter av porteføljen til RKG e-helse og KS Agder. De regionale kommunedirektørutvalgene utnevner sine representanter.
Nettverket ledes for perioden 2021 – 2023 av Kristiansand kommune, ved kommunalsjef digitalisering Ann-Helen Moum. Agder fylkeskommune og KS Agder støtter som sekretariat.
Konkrete felles digitaliseringsprosjekt har en midlertidig organisering utenfor Digi Agder og med en kommune som prosjekteier. Agder følger Prosjektveiviseren, og Axelos anbefalinger for prosjekt, program, og porteføljestyring. Digi Agder kan fungere som veileder og som prosjektmedarbeidere eller prosjektstyremedlem for digitaliseringsprosjektene og hjelpe kommunale ledere i å lykkes med digitaliseringsprosjekter.
Digi Agder har vanligvis fire møter i året. Møtene er tenkt koordinert med regionene og det regionale årshjulet. Nettverket jobber med saker mellom møtene. Innkalling, saksliste og referat ligger på nett. Informasjonen er tilgjengelig for tilstøtende/tangerende organ og andre aktører som søker informasjon. Representantene har ansvar for informasjon til og synspunkter fra egen organisasjon og region.
Ressursbruken i Digi Agder er todelt: porteføljearbeidet er driftsorganisert som dugnadsnettverk. Selve porteføljen med ulike tiltak er prosjektorganisert.
Agder
Kommunedirektørkollegiet Agder (KDK, tidligere Rådmannsforum) ga i november 2019 tilslutning til følgende intensjon:
Utrede og anbefale en samarbeidsstruktur for ett digitalt Agder med konkrete tiltak for digitalisering, med det formål å sette regionen i stand til å best mulig utnytte mulighetene digitalisering gir samt imøtekomme endringene digitalisering medfører, og på det viset bidra til å realisere Regionplan Agder 2030 sine mål om å styrke den regionale gjennomføringskraften og styrke Agders posisjon nasjonalt» (KDK 29. Nov 2019)
Kommunedirektørutvalget (KDU) etablerte på bakgrunn av kommunedirektørkollegiets ønske en arbeidsgruppe for operasjonalisering. November 2020 ga kommunedirektørkollegiet sin tilslutning til organisering av et nettverk - Ett digitalt Agder. Nettverket etableres våren 2021. Kommunedirektørkollegiet vedtok høsten 2021 å endre navn på nettverket til Digi Agder.
Motivasjonen og hensikten bak Digi Agder sammenfaller i tid med arbeidet med fornyelsen av den regionale samhandlingsstrukturen.
Samhandlingsstrukturen i Agder
Nasjonalt
I tillegg til den regionale dimensjonen er det viktige nasjonale drivere med betydning for etablering og implementering av nettverket Digi Agder.
Dette gjelder særlig "Digitaliseringsstrategien. En digital offentlig sektor 2019 – 2025" med tilhørende handlingsplan. I handlingsplanen har staten ved regjeringen og kommunene ved KS gått sammen om en strategi for digitalisering av offentlig sektor. Sentralt i denne strategien er:
- Brukernes opplevelse av èn digital offentlig sektor
- En enklere hverdag for innbyggere, næringsliv og frivillig sektor
- Mer effektiv offentlig ressursbruk
- Tilrettelegging for produktivitetsøkning i samfunnet
Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025
Vedtak i KS landsting
En annen viktig nasjonal driver for etablering av regionale digitaliseringsnettverk er KS landstingsvedtak fra februar 2020. Vedtaket innebærer at KS skal ivareta og videreutvikle samordnings- og samstyringsstrukturen for digitalisering og smart bruk av teknologi i kommunal sektor - i samarbeid med regionale digitaliseringsnettverk. KS Landsting vedtok også at KS skal ha en tydelig rolle og oppdrag med å sikre samordning og økt gjennomføringskraft i digitaliseringsarbeidet i kommunal sektor.
Samstyringsstrukturen i KS
Den kommunale samstyringsstrukturen skal ivareta:
- Strategi og interessepolitikk
- Portefølje og prosjekt
- Implementering: behovskartlegging og innføring
- Felles plattform for digitalisering (KS FIKS)
I denne strukturen finner vi KommIT-rådet (Strategi og interessepolitikk) og Digitaliseringutvalget (Portefølje og prosjekt) med tilhørende fagråd for arkitektur og fagråd for informasjonssikkerhet. Dette er nasjonale overordnede organer, med representasjon fra Agder.
Skal målene i strategien «Én digital offentlig sektor» nås må en enda større del av kommunal sektor mobiliseres og inkluderes i arbeidet. Da trengs det forsterkede forbindelser mellom nasjonale organer og regionale organer – eller mellom samstyringsstrukturen og regionale digitaliseringsnettverk som Ett digitalt Agder.
Vi tar gjerne i mot forslag både fra deg som privatperson, offentlig og kommunale virksomheter og bedrift.
Til hjelp for å vurdere om Digi Agder er rett mottaker av ditt forslag til prosjekt, ide eller tiltak har vi noen kriterier.
Kan du svare ja på alle spørsmålene under vil vi gjerne høre fra deg.
Kan forslaget eller ideen din:
- Gi en enklere hverdag for innbyggere, næringsliv eller frivillig sektor?
- Gi en mer effektiv ressursbruk i kommunal sektor?
- Være nyttig for hele Agder?
Forslag sendes til:
Ann-Helen Moum, kommunalsjef Digitalisering, Kristiansand kommune. Leder for Digi Agder
Magnus Mork, seniorrådgiver KS.
Kontaktinformasjon arbeidsutvalget for Digi Agder:
Ann-Helen Moum, kommunalsjef Digitalisering, Kristiansand kommune. Leder Digi Agder
Rune Johansen, daglig leder, IKT-Agder. Nestleder Digi Agder
Inger Holen, seniorrådgiver KS, sekretariat Digi Agder
Magnus Mork, seniorrådgiver KS, sekretariat Digi Agder
Representanter Digi Agder