Godkjenning av drosjesentraler
Endringer i yrkestransportloven gjør at den som skal drive drosjesentral må søke fylkeskommunen om godkjenning. Endringene trer i kraft 1. september 2024. Alle drosjeeiere må være tilsluttet en drosjesentral, eller selv registrere seg som sentral. Frist for å drive drosjesentral eller opprette drosjesentral er 1. mars 2025.
Det er foreløpig ikke laget en digital løsning for å søke om drosjesentral. Søknaden må derfor sendes inn på sikker måte:
Slik sender du sikker e-post til fylkeskommunen
Send sikker epost til oss ved å trykke på knappen under.
Send sikker epost (eDialog)
Denne tjenesten krever innlogging.
Alle nødvendige vedlegg må lastes opp sammen med søknaden. Garanti skal sendes direkte fra garantisten til fylkeskommunen. Sentralens eksemplar av garantien skal ikke lastes opp sammen med søknaden.
Agder fylkeskommune behandler søknader fra sentraler som har forretningsadresse i Agder.
Grunnleggende krav
Endringene i lovverket om godkjenning av drosjesentraler innebærer krav om at søker
- Driver en faktisk og varig virksomhet i Norge
Sentralen må ha fast forretningsadresse i Norge, være registrert i Foretaksregisteret og ha en daglig leder med kontor i Norge.
- Har god vandel
Daglig leder kan ikke være fradømt retten til å drive næringsvirksomhet, eller være ilagt straff for en alvorlig lovovertredelse. - Har tilfredsstillende økonomisk evne.
Sentralen og daglig leder for nyopprettet selskap skal ikke ha vesentlige forfalte og ubetalte gebyr-, avgifts- og skatterestanser, eller være under konkursbehandling. Sentralen skal også framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Garantisum for sentralgaranti i 2024 er kr 306.000. Garantisum for sentralgaranti i 2025 er kr 317.000.
Behandlingsgebyr for behandling av søknad om sentral er kr 3.700. Gebyret tilbakebetales ikke dersom søknaden avslås.
Drosjesentralens plikter
Se yrkestransportloven § 9 og yrkestransportforskriften.
Endringen i lovverket innebærer at drosjesentralen pålegges en rekke plikter, for eksempel å føre opplysninger om:
- løyvehavere tilsluttet sentralen og løyvehavers ansatte sjåfører
- løyvenummer og registreringsnummer på drosjene
- taksametertype og taksameterets serienummer
- antall tilgjengelige drosjer til enhver tid, og geografiske områder de dekker
- antall drosjer utstyrt for transport av funksjonshemmede
Sentralen plikter å ha et tilbud til transport av funksjonshemmede, men kan samarbeide med andre sentraler om dette. Sentralen plikter også å ha en klageordning for kunder.
Videre skal drosjesentralen samle inn og lagre en rekke opplysninger for innrapportering til ulike myndigheter.
Søknaden skal inneholde følgende:
- Politiattest for foretaket
- Politiattest for daglig leder av foretaket
- Skatteattest for foretaket
- Konkursattest for foretaket
- Dersom foretaket er nyopprettet (under tre mnd. fra registrering i Brønnøysundregisteret), skal skatteattest og konkursattest for daglig leder (personnummer) leveres med søknaden
- Ingen attester skal være eldre enn tre mnd. på søknadstidspunktet
Opplysninger om foretaket:
- Organisasjonsnummer
- Organisasjonsnavn
- Organisasjonsform
Forretningsadresse:
- Adresse
- Postnummer
- Poststed
Postadresse:
- Adresse
- Postnummer
- Poststed
- Kommune
- Fylke
- Telefonnummer
- E-postadresse
Informasjon om daglig leder:
- Fødselsnummer
- Fornavn
- Etternavn
- E-postadresse
- Telefonnummer
Utførelse av virksomheten:
- I hvilket fylke skal drosjevirksomheten utføres?
- I hvilke kommuner vil sentralen drive virksomhet?
Lover og forskrifter
- Bekreftelse på at søker er kjent med drosjesentralens plikter etter Yrkestransportlovens § 9 c.
- Bekreftelse på at søker er kjent med drosjesentralens øvrige plikter § 9 d.
- Beskrivelse av hvordan sentralen skal følge opp sine plikter i henhold til Yrkestransportloven § 9 c og 9 d.
Unntak fra pliktene etter § 9 c og 9 d:
- Hvis foretaket/sentralen ønsker å søke om fritak må dette beskrives og begrunnes i søknaden
Lover og forskrifter