I utgangspunktet kan du kjøre fritt
I utgangspunktet kan drosjene nå kjøre hvor de vil i hele Norge. Det finnes ikke lenger løyvedistrikter eller stasjoneringssteder. Men det finnes noen unntak.
Fylkeskommunen kan innføre eneretter
Fylkeskommunen kan tildele eneretter i enkelte kommuner eller områder. Enerettene fungerer omtrent som de gamle løyvedistriktene, og beskytter de som har eneretter mot konkurranse. Hvis du ikke har eneretten i området, kan du ikke utføre drosjetransport i form av praiing, oppstilling på holdeplass, eller bestilling av enkeltturer i det området eneretten gjelder for.
Eneretter påvirker ikke kontraktmarkedet, så andre enn den som har enerett kan ha kontrakter om for eksempel skoleskyss eller pasienttransport.
Fylkeskommunen bestemmer hvilke områder som skal være enerettsområder i forskrift. Det blir anbudskonkurranse om kontrakter for enerettene.
Du må sette deg inn i hvilke eneretter som gjelder i det fylket du vil kjøre. Det er ikke innført eneretter i Agder.
Fylkeskommunen kan innføre miljøkrav
Fylkeskommunen kan fastsette forskrift om øvre grense for miljøskadelig utslipp for drosjekjøring. Grensene kan variere fra kommune til kommune. Hva som er grensen for hver kommune, og når du må oppfylle kravene vil vi annonsere på Agder fylkeskommunes hjemmesider.
Du må sette deg inn i hvilke miljøkrav som gjelder i det fylket du vil kjøre.
Maksimalprisforskriften vil gjelde i flere kommuner
Du må følge forskrift om makspriser for drosjebilkjøring på Lovdata sine sider:
Forskrift om takstberegning og maksimalpriser
I Agder er følgende kommuner unntatt fra maksimalpris:
- Arendal
- Grimstad
- Kristiansand
Du må sette deg inn i hvor det gjelder maksimalpris i det fylket du vil kjøre på Konkurransetilsynet sine sider:
Informasjon om maksimalprisforskriften.