Fylkestingets vedtak 13. og 14. desember 2022

Fylkestinget vedtok økonomiplan 2023-2026, klimabudsjett og budsjett 2023 for Agder fylkeskommune. Fylkestinget vedtok også å sende ut tre regionale planer med høringsfrist 31. mars 2023. Tilstandsrapporten for videregående opplæring 2021 viser at andelen som fullfører og består videregående opplæring øker år for år. For skoleåret 2021-2022 lå Agder fylkeskommune like under målet om 90 prosent fullført og bestått.

Fylkestinget samlet 13.-14. desember 2022 - Klikk for stort bildeFylkestinget samlet 13.-14. desember 2022 Jo Vegard Aardal

Nedenfor følger pressemelding om saker som ble behandlet av fylkestinget i Agder fylkeskommune 13. og 14. desember 2022.

Opptak av møtet gjøres tilgjengelig

Komplett saksliste og dokumenter er tilgjengelig på fylkeskommunens møtekalender, hvor også protokoll legges ut (utgått lenke fjernet 6. mai 2022).

Spørsmål kan rettes til:

  • Fylkesordfører i Agder Arne Thomassen, 913 43 905, arne.thomassen@politiker.agderfk.no
  • Fylkeskommunedirektør Tine Sundtoft, 950 20 265, tine.sundtoft@agderfk.no

Utvalgte saker:

Agder fylkeskommunes økonomiplan 2023-2026, klimabudsjett og budsjett 2023

Fylkestinget vedtok økonomiplan 2023-2026 med følgende endringer i forhold til fylkeskommunedirektørens forslag (beløp i hele tusen kroner).

Agder fylkeskommunes budsjett 2023 - Klikk for stort bildeAgder fylkeskommunes budsjett 2023

Verbalforslag

  1. Tidligere vedtatte verbalforslag videreføres.

Samferdsel og eiendom:

  1. Det bes om en oversikt over hvilke fylkeskommunale bygg administrasjonen ønsker å innføre p-avgift på.
  2. Det bes om en sak der en utvidelse av Nullvisjonen Agder til større deler av fylket utredes. Eventuelle merkostnader innarbeides i 1. tertial.
  3. Økningen av midlene til programområdet TS-midler øremerkes til prosjekter som bedrer trafikksikkerheten for MC etter innspill fra MC-forum. Hovedutvalget fordeler tildelingen.
  4. Fylkestinget har ambisjon om å gjennomføre vedtatt handlingsprogram, og prosjekter i tråd med dette. Prosjekter uten planleggingsmidler dekkes innenfor rammen.
  5. Fylkestinget ber om at det etableres kontakt med Kvinesdal kommune om oppgradering av Fv. 465 til Knaben. Dette kan sees i sammenheng med finansieringsordningen for investeringer i fylkesveg.
  6. Basert på pågående piloter legges det fram en sak som ser på mulighet for utvidelse av SVIPP i distriktskommuner, spesielt rettet mot ungdom. Alle distriktskommuner og ungdomsråd inviteres til å delta i arbeidet.
  7. I budsjett for 2023 prioriteres det å opprettholde AKT’s driftsnivå. Per d.d. er mål i inngått avtale (Belønningsavtalen) om redusert biltrafikk i Kristiansandsregionen ikke oppfylt, og perioden for avtalen avsluttes 31.12.2023. I løpet av 2024 vil oppspart egenkapital i AKT til disposisjon for produksjonsøkning, være brukt opp. Dette vil redusere egenkapitalbidrag fra AKT i 2024, og senere år med ca. 25 mill. kroner per år. AKT sitt oppdrag er ambisiøst og gjør det nødvendig med produksjonsvekst både i Kristiansand og ellers i fylket. Det legges fram en redegjørelse til fylkestinget om status og konsekvenser av denne økonomiske utfordringen, i 2. kvartal 2023 før framlegging av budsjett 2024.

Kultur, folkehelse og frivillighet:

  1. Fremtidig støttenivå til Sørlandets kunstmuseum sees i sammenheng med statlig og kommunalt bidrag i tråd med inngåtte avtale.
  2. Agder fylkeskommune har bidratt i utviklingsprosjektet for Vegårshei bygdetun. Det legges frem en sak for hovedutvalg for kultur, folkehelse og frivillighet om hvordan fylkeskommunen kan bidra til å realisere servicebygget sammen med andre offentlige og private bidragsytere.
  3. Innenfor vedtatt budsjettet til Kløckers hus, kan 150.000 kroner benyttes i 2023 til trykking av boka for Tyholmen, - Tyholmen-kampen 1960 til 1990 -, som skal være ferdig til byjubileet i Arendal i 2023.
  4. I regjeringens budsjett for 2023 planlegger de å legge ned Eldreombudet fra juni 2023. Agder fylkeskommune mener dette er en oppgave statlige myndigheter plikter å opprettholde.  Agder fylkeskommune ber departementet revurdere dette forslaget, slik at eldre fortsatt har et ombud som taler deres sak.

 

Utdanning og kompetanse:

  1. Agder har ambisjoner om å ta en ledende rolle i det grønne skiftet, noe som også vil kreve en kraftig satsing på kompetanse. Fylkestinget ber om en sak til hovedutvalg for utdanning og kompetanse som drøfter hvordan våre videregående skoler skal møte kompetansebehovet innenfor ny grønn industri som havvind, batteri, hydrogen og andre grønne og blå næringer. Dette kan gjerne ses i sammenheng med en orientering om arbeidet med prosjektet Kompetanse for grønn omstilling.
  2. Flere av de videregående skolene varsler om stramme driftsbudsjetter, og flere informerer også om at de har satt inn tiltak som kan svekke kvaliteten på undervisningen. Samtidig viser årsbudsjettet til Agder fylkeskommune en kostnadsvekst knyttet til antallet halve klasser og klasser med lav oppfylling. Administrasjonen bes sammen med skolene se på mulighetene for å redusere de negative effektene ved halve eller små klasser, for eksempel ved hjelp av økt samarbeid mellom skolene, bruk av digital undervisning eller andre strukturelle grep.
  3. Sommerskole har vært et viktig tilbud for elever som har strøket eller mangler vurdering i fag. Det bes om at hovedutvalg for utdanning og kompetanse får en sak om hvordan dette tilbudet kan re-etableres. Saken bør inneholde en vurdering av hvorvidt modellen som gjennomføres i Rogaland fylkeskommune er aktuell for Agder.
  4. Fylkestinget ber administrasjonen om en utredning av et lærlingråd i Agder.
  5. Det bes om at det utarbeides nytt rom- og funksjonsprogram ved Lillesand videregående skole.
  6. Et viktig hovedmål for Agder fylkeskommune skal være "Vi utdanner Agders talenter". Administrasjonen kommer tilbake med en sak til hovedutvalg for utdanning og kompetanse for hvordan dette målet kan inkorporeres i utdanningsavdelingens og skolenes målsettinger og visjoner.
  7. Hovedutvalg for utdanning og kompetanse orienteres om hvordan oppfølgingen av den vedtatte satsningen på elever med stort læringspotensial er organisert og hva Agder fylkeskommune kan lære av erfaringene Stavanger kommune har med en ansatt talentveileder, lærernettverk og skriftlig veileder.
  8. 2-årig studiespesialiserende utdanning er et nytt tilbud som retter seg mot en spesiell elevgruppe og trenger derfor et spesielt trykk på markedsføring når søknaden er ferdigbehandlet. Hovedutvalg for utdanning og kompetanse får en sak som redegjør for hvordan administrasjonen tenker å markedsføre tilbudet og hvilken kompetanseheving som trengs for lærere ved dette utdanningstilbudet.
  9. Det legges fram en sak som viser hvordan skolene arbeider med entreprenørskap som fag. Saken skal belyse muligheter for å forsterke innsatsen.
  10. Det legges fram en sak om fylkeskommunens internasjonale arbeid og hvordan dette kan videreutvikles, særlig med tanke på større grad av deltakelse i internasjonale prosjekter (offentlig og private aktører), og elevenes muligheter for deltakelse i Erasmus+ programmer.
  11. Det utformes et prosjekt hvor en eller flere skoler setter søkelys på elevmedvirkning og elevoppgaver relatert til skolens egen drift og Miljøfyrtårnsertifisering. Dette kan gjerne gjøres i samarbeid med Fremtiden i Våre Hender eller lignende organisasjon som arbeider med tematikken. Erfaringer ønskes bibragt fylkestinget i form av en rapport.

 

Næring, klima og miljø:

  1. Stiftelsen Hopeful tildeles 1 mill. kroner til videreføring av prosjektet Mer robust. Midlene hentes fra eksisterende ramme i budsjettposten ‘Sosialt entreprenørskap’.
  2. Teknisk senter i Flekkefjord er en god arena for å stimulere unges interesse for realfag og for læring på ulike måter. Senteret har mistet bevilgningen over statsbudsjettet, og Agder fylkeskommune bør gå i dialog med kommunene i regionen om videreutvikling av tilbudet.
  3. Dersom regjeringen inndrar en mindre andel konsesjonskraftmidler enn antatt, vil fylkestinget vurdere å opprette søkbare potter for strømstøtte til bedrifter i Agder som ikke får tilstrekkelig hjelp av statlig støtteordning og for strømstøtte til de kulturinstitusjonene vi allerede har et finansielt ansvar for.
  4. Fylkestinget ber om en sak, der en vurderer et årlig grøftetilskudd til landbruksnæringen.
  5. Agder har stort behov for arbeidskraft. Siste året har kommunene i Agder bosatt mange flyktninger, spesielt fra Ukraina. Ulike kulturer og kulturforståelse kan være krevende. Den enkelte må ivaretas, samtidig som det sikres god integrering, nødvendig opplæring, kartlegging av kompetanse og tilgang til arbeidslivet i et tempo tilpasset den enkelte. Det legges fram en sak der det settes søkelys på nevnte faktorer og utfordringer spesielt rettet mot interkulturell kompetanse innen offentlig sektor. Det oppfordres til samarbeid med bedrifter som driver sosialt entreprenørskap slik som Nomkus.
  6. Det legges frem en sak for hovedutvalg for næring, klima og miljø om hvordan fylkeskommunen kan bidra til videreutvikling av Blått kompetansesenter sør. 
  7. Fylkestinget ser positivt på at prosjektet FV415 Simonstad - Hovdefjell lyses ut på anbud så snart som mulig. Fylkestinget ønsker en orientering om prosjektets fremdrift etter at anbudsprosessen er gjennomført.
  8. Fylkestinget viser til protokoll fra råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne av 29/11 og ber administrasjonen se nærmere på de ulike forslagene.
  9. Fylkestinget ber om en sak om hvordan skolenes praksis for faget yrkesfaglig fordypning (YFF) samordnes.
  10. Fylkestinget ber om en sak på å opprette en fylkeskommunal betalingsordning for å rense havet for fiskeredskaper som ikke er i bruk. Forlatte fiskeredskap er en dødsfelle for alt liv i havet og problemet med spøkelsefiske er veldig omfattende i vår landsdel. I Norge antar forskerne at det finnes hele 200 000 tapte fiskeredskaper bare i Skagerrak.

------

  1. Fylkestinget vedtok klimabudsjettet slik det fremkommer av vedlagte dokument.
  2. Fylkestinget vedtar budsjett 2023 med bevilgningene på de ulike virksomheter/ansvarsområder med tilhørende aktivitetsforutsetninger slik det fremgår av vedlagte dokument.
  3. Rammen for opptak av lån til nye investeringer settes til 401 395 000 kroner, jf. kommunelovens § 14-15 første ledd. Fylkeskommunedirektøren gis fullmakt til å avtale rentebetingelser, avdragstid og øvrige betingelser for nye lån ihht. reglement for finans- og gjeldsforvaltning for Agder fylkeskommune, samt undertegne lånedokumentene. Avdragstiden tilpasses bestemmelsene i kommunelovens § 14-18 og avdragsbeløp fastsettes i budsjettet.  
  4. Rammen for finansieringsordningen for kommuner som ønsker å gjøre tiltak på fylkesveg settes til 100 mill. kroner i 2023. Utgifter som forventes påløpt i 2023 tilhørende avtaler med kommuner, og finansieringen av disse, vil bli innarbeidet i tertialrapportene for 2023.
  5. Renteinntektene tilhørende fonds tilbakeføres ikke fonds i 2023.
  6. Ved utskriving av fylkesskatten for 2023 legges den maksimale skatteøren som vedtas av Stortinget i statsbudsjettet til grunn.
  7. Fylkestinget slutter seg til fylkeskommunedirektørens forslag til finansielle måltall.
  8. Premieavviket amortiseres over ett år. Fylkeskommunedirektøren får fullmakt til å foreta regnskapsføringen. Det gis en orientering om premieavviket i årsberetningen for 2022.
  9. Inntekter fra salg av fylkeskommunal eiendom i 2023 skal gå til ekstraordinær nedbetaling av lån.

 

Regional plan for senterstruktur og handel i Agder. Høring og offentlig ettersyn etter plan- og bygningsloven § 5-2 og 8-3.   

Fylkestinget sender forslag til regional plan for senterstruktur og handel i Agder, med forslag til planens handlingsprogram, på høring og offentlig ettersyn, jf. § 5.2 og § 8.3 i plan- og bygningsloven.

Høringsfristen settes til 31. mars 2023.

 

Regional plan for mobilitet for Agder 2023-2033 -høring og offentlig ettersyn

Fylkestinget sender forslag til regional plan for mobilitet på Agder 2023–2033, med handlingsprogram 2023–2024 på høring og offentlig ettersyn, jf. 5.2 og 8.3 i plan- og bygningsloven

Høringsfristen settes til 31. mars 2023        

 

Regional plan for bolig, areal og transport i kristiansandsregionen. Høring og offentlig ettersyn.       

Fylkestinget sender forslag til regional plan for bolig, areal og transport i

kristiansandsregionen (2023–2050), på høring og offentlig ettersyn, jf. § 5.2 og § 8.3 i

plan- og bygningsloven.

Høringsfristen settes til 31. mars 2023

Øyslebø flyttes fra bygdesentre til lokalsenter i tabell side 20 i Forslag til BAT plan, som sendes ut til høring.

 

Handlingsprogram 2023-2026, Regionplan Agder 2030

1. Fylkestinget vedtar handlingsprogram 2023-2026 for Regionplan Agder

2030.

2. Arbeidet med å knytte handlinger til de største samfunnsutfordringene på

Agder skal videreføres og inngå i neste rullering av handlingsprogrammet

 

Tilstandsrapport for videregående opplæring 2021

Fylkestinget tok tilstandsrapporten til orientering.

Rapporten viser at elever og lærlinger i Agder fylkeskommune i hovedsak trives godt, og at det er lite mobbing. Elevene kommer til videregående skole med samlet sett lav karakterpoengsum, og skolene løfter elevene, og gir et positivt læringsutbytte. Agder har også en høy andel lærlinger som fullfører med vurdering Bestått meget godt.

Andelen som fullfører og består videregående opplæring øker år for år, og skoleåret 2021-2022 lå Agder fylkeskommune like under målet om 90 prosent fullført og bestått.

Tross de gode resultatene er det rom for forbedring, og utdanningssektoren arbeider spesielt for å øke fullføringen for elever på yrkesfag og for flerspråklige elever.

Vedtak etter behandling av Tilstandsrapport for videregående opplæring 2020, sak 21/17119, er fulgt opp.

 

Alle saker som ble behandlet:

PS 69/22       22/00164       Godkjenning av protokoll fra møte 25.- 26.10.2022    

PS 70/22       22/14966       Agder fylkeskommunes økonomiplan 2023-2026, klimabudsjett og budsjett 2023          

PS 71/22       21/20910       Endringer i budsjett 2022  

PS 72/22       20/27236       Håndtering av merverdiavgift i infrastrukturprosjekter

PS 73/22       20/20106       Søknad om forskuttering av mva.-kompensasjon - Lyngdal kommune      

PS 74/22       20/29022       Regional plan for senterstruktur og handel i Agder. Høring og offentlig ettersyn etter plan- og bygningsloven § 5-2 og 8-3.    

PS 75/22       21/05358       Regional plan for mobilitet for Agder 2023-2033 -høring og offentlig ettersyn        

PS 76/22       21/08063       Regional plan for bolig, areal og transport i kristiansandsregionen. Høring og offentlig ettersyn.         

PS 77/22       22/05720       Handlingsprogram 2023-2026, Regionplan Agder 2030

PS 78/22       22/10621       Godkjenning av ny selskapsavtale for Etablerersenteret Agder IKS

PS 79/22       22/12168       Evaluering av politisk virksomhet - arbeidsgruppens anbefalinger  

PS 80/22       22/17102       Kollektivtilbud til Søgne videregående skole    

PS 81/22       22/18845       Midlertidig endring av nærskoletabellen - Søgne videregående skole        

PS 82/22       22/21903       Agder fylkeskommune - Eierberetning 2022    

PS 83/22       22/22055       Søknad om å få tilbake politiske verv - Kristine Fossheim

OS 12/22       22/21207       Tilstandsrapport for videregående opplæring 2021    

OS 13/22       22/00014       Møteplan Agder kontrollutvalg 2023      

SM 16/22       19/00018       Interpellasjon fra Beate Marie Johnsen - Helsehjelp til papirløse flyktninger    

SM 17/22       19/00018       Interpellasjon fra Gro Bråten - Lakseheis/fisketrapp ved Næs jernverksmuseum   

SM 18/22       19/00018       Interpellasjon fra Nina Jentoft - Reetablering og ny organisering av Sørlandets Europakontor 

SM 19/22       19/00018       Interpellasjon fra Morten Ekeland - Økte strøm- og energipriser, inflasjon- og prisstigning med økte rentekostnader