BDO Agder bringes tettere sammen av Likestilt arbeidsliv

Tanja Erichsen, Partner og leder for rådgivning, og Jostein Håland, Partner revisjon, er enige om at Likestilt arbeidsliv skal stå sentralt på deres arbeidsplass. Håland forteller at det å være en del av sertifiseringsordningen Likestilt arbeidsliv, handler om å vise hva BDO er og vil være, både internt og eksternt.

En klar forventning

Ifølge Erichsen har arbeidet ført til økt kompetanse på hva det vil si å legge til rette for inkludering. De har innført nye rutiner som hjelper med å løfte, fornye og forbedre arbeidsplassen. Hun forteller at målet er at alle ansatte i BDO skal kjenne på en trygghet i å kunne være seg selv og bli akseptert for den man er. Både hun og Håland vektlegger at dette skal være BDOs holdning imøte med omverden  - det være seg kunder, leverandører og samarbeidspartnere. De har også merket seg at likestilling, inkludering og mangfold er noe de blir utfordret på i rekrutteringsprosesser. Erichsen oppfatter dette som en klar forventning fra samfunnet:

Når det kommer til rekruttering, har vi merket at nyutdannede nå utfordrer oss på dette. De stiller spørsmål som «hva gjør dere egentlig med likestilling, likeverd og mangfold hos dere?» - Vi blir møtt med disse spørsmålene og opplever at det er et krav fra samfunnet nå om å ta grep.

 

To personer på et kontor. Foto. - Klikk for stort bildeJostein Håland og Tanja Erichsen på kontoret i Kristiansand Agder fylkeskommune /Camilla Fedog

Økt bevissthet og bedre samhold

Både Erichsen og Håland trekker frem økt bevissthet som et viktig resultat av arbeidet hittil. De forteller blant annet om gode og bevisstgjørende diskusjoner på arbeidsplassen som har satt likestilling, inkludering og mangfold i et større perspektiv. Håland forteller at han har satt stor pris på at BDO gjennom Likestilt arbeidsliv har fått en arena for å ta de viktige diskusjonene:

Man blir litt utfordret, og det er kanskje en del av poenget tenker jeg. Gjennom å ha diskusjoner som er litt krevende og litt utfordrende, blir man også bedre kjent og får testet seg selv opp mot andre. Når man blir bedre kjent med hverandre, har man jo også en tendens til å respektere hverandre mer og forstå hverandre bedre, så det er en positiv effekt. Det bringer oss sammen.

Erichsen deler opplevelsen av at de ansatte i BDO nå står tettere:

Det gjorde noe med oss. Vi kom tettere sammen som kolleger gjennom denne prosessen fordi vi hadde stor takhøyde for å snakke åpent om ting. Det var veldig givende og har gitt oss en stor verdi i etterkant.

Målbart og oppnåelig

At det er viktig å engasjere og forankre tidlig i prosessen, trekker Håland frem som suksessfaktorer. Han legger vekt på kombinasjonen av å begynne i det små, men samtidig å forankre arbeidet. Dette forklarer han med at å gå for bredt ut for tidlig, kan føre til at det ikke blir noe av. Det er samtidig viktig at en arbeidsgruppe ikke bare jobber med dette for seg, men at man får forankret arbeidet og involvert flere.

Erichsen legger til at arbeidet treffer mange ulike deler av selskapet, og at det derfor er viktig å avgrense slik at det blir konkret, målbart og nyttig. Her mener hun at de nå har funnet en god balansegang - et nivå som både utfordrer det eksisterende, og som passer inn i prosessen BDO står i nå.

Det skal ikke være visjonært – det skal være helt konkret målrettet og en god utvikling, sånn at vi i løpet av ett år skal se noen endringer på våre innsatsområder.

Solid utbytte

I tillegg til at Likestilt arbeidsliv-sertifiseringen er en viktig del av BDOs profil både internt og eksternt, og har bidratt til forbedrede rutiner, tettere samhold og økt bevissthet, peker Erichsen på at det også er en viktig hjelp i rapportering. Arbeidet de gjør gjennom sertifiseringsordningen er nemlig en viktig del av bærekraftsrapporteringen - dette ved at arbeidet i stor grad ivaretar den sosiale dimensjonen. Hun legger også vekt på viktigheten av ordningen når det kommer til rapportering på Aktivitets- og redegjørelsesplikten

Både Erichsen og Håland er tydelige på at de anbefaler ordningen videre til andre virksomheter. Håland legger til at man ikke bør undervurdere utbyttet av sertifiseringsarbeidet:

Jeg tror ofte det kan være sånn at man ikke helt ser behovet før man er i gang. Så sånn sett er det en anbefaling til andre om å gjøre det – for jeg tror man vil bli litt overraska over det utbyttet man faktisk får.