Grønn Jyllandskorridor

Interreg-prosjektet Grønn Jyllandskorridor skal bidra til mer effektiv og klimavennlig transport til og fra kontinentet. 

Hva er Jyllandskorridoren?

Jyllandskorridoren er et transportnett som knytter Sør-Norge, Vest-Sverige og Jylland til det europeiske kontinent via ferger.  Agder, Vestfold og Telemark fylkeskommuner samarbeider med partnere i Danmark og Sverige. 

Jyllandskorridoren er en viktig transportvei som strekker seg fra Grenland og Agder i Norge til Jylland i Danmark, og videre til det europeiske kontinentet. Det går daglige ferger fra Larvik, Langesund og Kristiansand til Hirtshals, samt fra Rogaland. Denne korridoren representerer den korteste transportveien til kontinentet og kobler Norge til EUs transportnettverk. Den fungerer også som en viktig avlastning for korridoren over Oslo-Göteborg og er svært viktig for næringstransportene i Danmark.

Prosjektet Grønn Jyllandskorridor

Prosjektet Grønn Jyllandskorrdor har fått støtte fra Interreg Øresund–Kattegatt-Skagerak (ØKS) for å teste ut nye og bedre transportløsninger på vei, jernbane og sjø.  Prosjektet involverer flere partnere fra både Norge og Danmark, inkludert fylkeskommunene i Vestfold, Telemark og Agder, samt regionene Nord-Jylland og Midt-Jylland.

Målet for prosjektet er å utvikle bærekraftig og effektiv transport i korridoren. Prosjektet har arbeidspakker for multimodal løsninger, bærekraftig drivstoff, og benchmarking og posisjonering.

Grønn Jyllandskorridor skal øke kunnskap om korridorens godsstrømmer og klimaavtrykk. I tillegg til å teste ut nye og mer klimavennlige transportløsninger skal det utvikles en handlingsplan for å fjerne flaskehalser i infrastrukturen for jernbane, vei og sjø. Bærekraftig drivstoff vil være en del av dette for å redusere utslipp både fra sjøfart, jernbane og veitransport. Målet er å bidra til at aktørene inngår avtaler om oppgradering av transportinfrastruktur for bærekraftig drivstoff på tvers av landegrensene. Jyllandskorridoren er en «vest-skandinavisk» korridor, som har betydning for transporter mellom Norge, Sverige og Danmark, og det europeiske kontinent.

Hovedmålene for Grønn Jyllandskorridor inkluderer:

  • Å redusere utslipp: Implementere løsninger for å redusere utslipp fra sjøfart, jernbane og veitransport.
  • Å forbedre infrastruktur: Fjerne flaskehalser i infrastrukturen og oppgradere transportnettverket for bærekraftige drivstoff.
  • Økt kunnskap: Analysere godsstrømmer og klimaavtrykk for å forbedre transportløsningene1.
    Samarbeid: Inngå avtaler mellom Norge, Danmark og eventuelt Sverige for å styrke transportinfrastrukturen
     

Partnere

Prosjektets partnerskap består av regionale myndigheter, kommuner, havner, terminaloperatører, transportoperatører, produsenter og distributører av bærekraftig drivstoff og energi, samt næringslivsorganisasjoner/klynger i Agder, Vestfold og Telemark, Nordjylland og Midtjylland. Totalt består Grønn Jyllandskorridor av 26 partnere fra kommuner, havner, transportører og næringslivet i Norge og Danmark. I tillegg har prosjektet fått søtte-erklæringer og vil involvere aktører fra Sverige og andre internasjonale aktører i en referansegruppe.

Norsk prosjekteier er Agder fylkeskommune. Leder av prosjektet er Region Nordjylland.

Agder fylkeskommune satser på hydrogen

For å nå målene i prosjektet er infrastruktur avgjørende. Dette sammenfaller godt med målene i Regionplan Agder 2030 om å bygge ut nødvendig infrastruktur for et lavutslippssamfunn.

En egen satsing på hydrogen/ammoniakk vil være en viktig bidragsyter for å nå dette og flere mål fra handlingsprogrammet for regionplan Agder 2021-2024, som også inneholder en strategi for nullutslipp innen transport i Agder. Omstilling til nullutslipp innen alle transportformer vil være nødvendig for å nå nasjonale, regionale og lokale klimamål.

Deltakelsen i Grønn Jyllandskorridor vil støtte opp om regionplanens ambisjon om å definere og etablere sammenhengende transportkorridorer for hele Agder, med effektive knutepunkter for person- og godstransport. Dette gjelder også målet om å overføre mer gods fra vei til sjø og bane. 

Forventede resultater fra prosjektet

  • Beregning av korridorens klimaavtrykk og sosioøkonomiske effekter.
  • Forslag til og test av nye og/eller forbedrede transportløsninger på vei/jernbane og sjø mellom Norge og Danmark. Handlingsplan for å fjerne flaskehalser i infrastrukturen for jernbane, vei, sjø og alternative drivstoffer i et grenseoverskridende perspektiv.
  • Test av løsninger/metoder for å redusere utslipp fra sjøfart, bane- og veitransport.
  • Forslag til avtaler mellom Danmark og Norge (evt. også Sverige) om oppgradering av transportinfrastruktur på vei, bane og sjø, samt for alternative drivstoff.
  • Avtaler med aktører om videre dialog og samarbeide, eventuell etablering av en permanent utviklingsplattform for korridoren som involverer myndigheter, havner, transportoperatører og vare-eiere i næringslivet.

Budsjett

Norsk bidrag: 1.024.772 EUR. Medfinansiering 512.386 EUR. 

Total 2.437.732 EUR

Opplasting av container. Foto - Klikk for stort bildeOpplasting av container på Sørlandets godsterminal Langemyr i Kristiansand. Vidar Ose, Agder fylkeskommune

Hirtshals havn klar for godstogrute

Torsdag 2. mai ankom første godstog Hirtshals havn. Til stede var Agders fylkesordfører Arne Thomassen sammen med borgermesteren i Hjørring kommune Søren Smalbro. 

Hirtshals havn klar for godstogrute - Agder fylkeskommune

02.05.2024 16.50

Nå er prosjekt Grønn Jyllandskorridor i gang (nyhetsartikkel)

28.03.2023 16.51

Agder fylkeskommune deltar i utviklingsinitiativ for Jyllandskorridoren

27.08.2020: For å utvikle et mer effektivt og miljøvennlig transporttilbud i Jyllandskorridoren mellom Sør-Norge og Jylland og videre mot kontinentet, starter nå et forprosjekt under Interreg-samarbeidet.  

Forprosjektet skal undersøke interessen blant transportbrukere, operatører, havner, godsterminaler og myndigheter for å inngå i et senere hovedprosjekt og i en permanent samarbeidsallianse for utvikling av Jyllandskorridoren. Forprosjektet vil oppdatere kunnskapsgrunnlaget og gjennomføre samtaler med aktuelle målgrupper om behovet for infrastrukturinvesteringer og forbedring i transporttilbudet.

Det er Agder fylkeskommune som sammen med Vestfold ogTelemark fylkeskommune, Region Nordjylland og Region Midtjylland har fått støtte til forprosjektet under Interreg ØKS-programmet for å utvikle et mer effektivt og miljøvennlig transporttilbud i Jyllandskorridoren.

Behov og muligheter i Jyllandskorridoren

Jyllandskorridoren løper fra Grenland og Agder til Jylland og videre mot kontinentet. Det går daglige ferger fra Larvik, Langesund og Kristiansand til Hirtshals, samt fra Rogaland. Korridoren representerer den korteste transportveien til kontinentet og kobler Norge på EUs transportnettverk. Den fungerer også som en viktig avlastning til korridoren over Oslo-Gøteborg. Korridoren er også meget viktig for næringslivets transporter i Danmark.

Det er muligheter for å gjøre transporttilbudet mellom Sør-Norge og Nord-Danmark mer effektivt og miljøvennlig. Forprosjektet vil legge til rette for samordnede infrastrukturinvesteringer, og for at transportører, vare-eiere, havner og terminaloperatører på hver side av grensen i større grad benytter korridoren. Jyllandskorridoren har et potensiale for verdiskaping og kan gi tilgang til nye markeder.

Rullering av nasjonale transportplaner i Norge (NTP 2022-2033) og Danmark, samt revisjonen av EUs transportnettverk representerer et mulighetsvindu for utvikling av Jyllandskorridoren.

Forprosjektet

Forprosjektet løper fra 1.september 2020 til 31.mai 2021. Region Nordjylland er Lead partner og Agder fylkeskommune norsk prosjekteier. Også Region Midtjylland og Vestfold-Telemark fylkeskommune deltar i prosjektet. Prosjektet har støtte fra Region Syd-Danmark og vil også involvere dialog med Rogaland og Schleswig-Holstein.

Partnerne vil oppdatere kunnskapsgrunnlaget, og kartlegge behovet for samordnete investeringer i infrastrukturen. Man vil videre undersøke interessen for å delta i et senere hovedprosjekt og i en permanent allianse for utvikling av Jyllandskorridoren.

Forprosjektet vil lære av erfaringene fra andre korridorutviklingsinitiativer i Nord-Europa. Nordisk Transportpolitisk Nettverk vil fungere som en politisk forankringsarena og Nordsjøkommisjonens transportgruppe vil benyttes som et bindeledd til EUs transportpolitikk.  

Forprosjektet støtter opp om regionplanens innsatsområde for transport og kommunikasjon, og vil også kunne bidra til å fremme arbeidet med Sørvestbanen og utvikling av Kristiansand havn og godsterminalen på Langemyr.

27.08.2020 14.55