Del 3 : Forslag til konkrete oppgaver

5 Dotmokrati

Arbeidsverksted: 2

Prosessfase: Prioriteringsfasen

Hensikt: En enkel oppgave som gir mulighet til å veie stemningen blant alle deltakerne

Beskrivelsen: Oppgaven er en god mulighet til å veie stemningen blant alle deltakerne. Hver enkelt deltaker får et visst antall prikker som de kan fordele på elementer som er viktigst for dem.

Min erfaring er at noen elementer peker seg ut som viktigere enn andre. Denne oppgaven er nyttig å gjøre før man går videre til andre sorterings- og prioriteringsoppgaver. Den gir en felles referanserammer og åpner for refleksjoner i plenum.

Jeg har anvendt metoden i forkant av oppgaven sirkelsortering.

Oppgaven er inspirert av:

Bilder viser på venstre side teksten «12 mål. Hvilke er viktigst? Fordel tre prikker på de mål som er viktigst for deg». Under teksten er tre røde prikker. Under tre røde prikker er teksten «mangler et mål? Skriv nytt mål på gul lapp.» under teksten er bildet med klokke. Etter klokken står «10 min» etter et bilde av en torso. Etter bildet står «individuelt». På høyre side er bildet er det 12 firkanter med tekstene: 1. redusere sosial ulikhet, 2. skape et aldersvennlig samfunn, 3. styrke frivilligheten, 4. skape trygge og gode oppvekstvilkår, 5. attraktivt bo- og arbeidsmarked, 6. skape et variert aktivitetstilbud, 7. sterkt regionsenter, 8. styrke samfunnssikkerhet og beredskap, 9. klimaomstilling i organisasjon og samfunn, 10. kollektivknutepunkt i Agder, 11. levende sentrum til enhver tid, 12. økt fokus på tidlig innsats og forebygging gjennom hele livet. - Klikk for stort bilde

 

Eksempel på praktisk gjennomføring: 

  • 10 min. hver deltaker plasserer sine prikker på et ark med mål som er felles for bordet eller som de deler i par på 2 – 3 stykker. Etter oppgaven samles alle arkene inn og du kan lage en enkelt opptelling av målene i et Excel søylediagram.
  • Alternativt kan oppgaven også gjennomføres ved at målene henges på vegg og at alle deltakerne reiser seg og går hen og markerer sine foretrukne mål. Det kan skape mer bevegelse og oppleves som en pause, men vil også være mer tidkrevende.
  • 5 min. refleksjon i plenum

Materialer

  • Ark med målformulering (A3 eller større)
  • Røde små klistremerker