Del 3 : Forslag til konkrete oppgaver

6 Sirkelsortering

Arbeidsverksted: 2

Prosessfase: Sorteringsfasen

Hensikt: Systematisere informasjon ut ifra tre grunnelementer.

Beskrivelse: Oppgaven går ut på å sortere elementer basert på hva som er likt og ulikt. Jeg har brukt oppgaven til å systematisere mål i forhold til utfordringsbildet med spørsmålet: hvilke mål som bidrar til å løse hvilke utfordringer?

I oppgaven deler jeg ut et stort ark til hver gruppe sammen med små lapper med overskrifter på mål. Disse skal plasseres inn i sirklene på arket, slik at gruppene kan visualisere sammenhengen mellom mål og utfordringer. Flytteesken symbolisere mål som ikke passer inn.  

Oppgaven er inspirert av:

Bildet viser tre sirkler som delvis overlapper hverandre og har nummerering fra 1 til 3. Øverst til venstre er bilde av en mindre pappeske. Bilde har teksten: «oppgave 4 av 5. Hvilke mål bidrar til å løse hvilke utfordringer? Fordel alle 12 mål på de tre hovedutfordringer. Mål som ikke passer settes i esken.» deretter bilde av klokke, så teksten «10 min.» så bilde av personer i gruppe, så teksten «gruppe». I hver av de tre sirkler står henholdsvis følgende tekst: Nummer 1. Vi må reduserer klimagassutslipp og sikre naturmangfold, samtidig som vi skal utvikle kommunen som et regionsenter, Nummer 2. Forventning om tilrettelegging for barn, unge og eldre øker, men handlingsrommet i offentlig sektor blir mindre. Nummer 3. Færre mennesker i arbeidsfør alder samtidig som behovet for arbeidskraft øker. - Klikk for stort bilde

 

Eksempel på praktisk gjennomføring:

  • 10 min. hver deltaker foreslår plassering av et mål. Gruppen blir enige om plasseringen. Mål som ikke passer til noen av utfordringene kan settes i flytteesken. Min erfaring er at gruppen ikke trenger noen lengre introduksjon til målformuleringene og fint får til en fornuftig samtale uten noen videre forberedelser. 
  • 5 min. refleksjon i plenum. Noen refleksjoner det kan relevant å ta opp er:
    •  Er det noen utfordringer som ikke svares ut med mål? Er de ikke viktige eller utfordringsbildet feil?
    • Oppgaven kan også sees i sammenheng med “dotmokratiet”. Hvordan fordeler topp 3 eller bunn 3 seg på utfordringene? Er de jevnt fordelt eller samler de seg i på noen utfordringer?

Materialer:

  • Ark med sirkler (A2 eller større)
  • Små lapper med målformuleringer
  • Lærertyggis

Last ned figur til Sirkelsortering (PDF, 24 kB)