4 Læringsmiljø
Et godt læringsmiljø er både et mål i seg selv og det viktigste bidraget til resultatene for den enkelte ungdom. Elevene har rett på et trygt og godt læringsmiljø, hvor de er inkludert og har medvirkning. I tillegg gir god opplæring, en god vurderingspraksis og medvirkning i egen læring grunnlaget for gode resultater.
Regionplan Agder 2030: Mål mot 2030, Utdanning og kompetanse
Barnehager, skoler og høyere utdanning og bedrifter fremmer kultur for læring, helse og trivsel.
Overordnet mål for læringsmiljø i Agder fylkeskommune
Alle elever og lærlinger er del av et inkluderende og mangfoldig fellesskap, opplever mestring og får faglige utfordringer. Læringsmiljøet preges av skaperglede og kritisk tenkning.
4.1 Læringsmiljø i skolen
Grunnlaget for resultatene på læringsmiljø er elev- og lærlingeundersøkelsene. En høy svarprosent er viktig for å få mest mulig presise tilbakemeldinger fra elever og lærlinger. Elevundersøkelsen er obligatorisk for elever på Vg1, men gjennomføres i Agder fylkeskommune på alle trinn i november-desember hvert år. Resultatene for 2023 er fortsatt ikke tilgjengelige, slik at det er resultatene fra 2022 som omtales og vurderes. En orientering om resultatene for høsten 2023 vil foreligge så snart Udir publiserer disse. Lærlingeundersøkelsen gjennomføres samtidig, og sendes ut til alle andreårslærlinger. Resultatene fra lærlingeundersøkelsen høsten 2023 er allerede tilgjengelige.
86 prosent av elevene i Agder fylkeskommune gjennomførte elevundersøkelsen høsten 2022. Dette er en økning fra året før, og betydelig høyere enn den nasjonale svarprosenten.
Utdanningsdirektoratet gjorde ikke tilgjengelig samletall for det enkelte fylke eller skole, resultatene var kun tilgjengelig oppdelt på trinn. Resultatene for Agder fylkeskommune presenteres derfor først på Vg1, hvor elevundersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre, og med en sammenlikning til nasjonalt snitt. Deretter vises resultatene fordelt på trinn. Tallene for mobbing er for hele Agder, inkludert privatskolene.
Elevundersøkelsen – indikatorer på mobbing Vg1
Kilde: Utdanningsdirektoratet. Data for hele Agder, inkludert privatskoler. Definisjonen på mobbing i elevundersøkelsen er de som oppgir at de blir mobbet hver måned eller oftere.
Elevundersøkelsen – indikatorer for mobbing alle trinn
Kilde: Utdanningsdirektoratet. Data for hele Agder, inkludert privatskoler.
Flere elever enn i 2021 oppga i elevundersøkelsen at de ble mobbet hver måned eller oftere. I Agder oppga 3,9 prosent av elevene at de ble mobbet, en økning fra 3,3 pst i 2021. Elevene i Agder oppgir noe mindre mobbing enn snittet for landet. I Agder utgjorde dette totalt 338 elever. Det er en økning i elever som oppgir mobbing fra medelever og digital mobbing, mens det er en liten reduksjon i antall som oppgir mobbing fra voksne. Omfanget av mobbing er lavest på Vg3. Underlagsmateriale viser at 2,8 pst av elevene på studieforberedende Vg1 og Vg2 oppgir at de blir mobbet, mens det er 4,9 pst på yrkesfag.
Elevenes opplevelse av skolens kvalitet kommer til uttrykk gjennom andre resultater fra elevundersøkelsen. Agder fylkeskommune bruker fem indekser.
Elevundersøkelsen – indikatorer for opplæringskvalitet Vg1
Kilde: Utdanningsdirektoratet.
Elevundersøkelsen – indikatorer for opplæringskvalitet alle trinn
Kilde: Utdanningsdirektoratet.
Det er små avvik mellom et fylkesresultat og nasjonalt snitt. Elevene i Agder melder tilbake i stor grad på samme måte som resten av landet. Resultatene er en tidel bedre enn nasjonalt snitt på trivsel Vg1, og en tidel under på motivasjon. Elevene melder også tilbake om lavere motivasjon og en mindre god vurderingspraksis i Vg3 enn i Vg1. Underlagsmateriale viser liten forskjell mellom studieretningene, bortsett fra at elever på yrkesfag opplever en betydelig bedre vurderingspraksis enn elevene på studieforberedende.
4.2 Læringsmiljø – analyse og vurdering
Resultatene i Elevundersøkelsen er i hovedsak gode og stabile fra år til år på alle indikatorene på nasjonalt nivå og på fylkesnivå. Det er forholdsvis mindre mobbing i Agder enn resten av landet, og både elever og lærlinger omtaler kvaliteten som god. Bortsett fra på mobbing får yrkesfag bedre skår enn studieforberedende utdanningsprogram.
På skole- og klassenivå gir undersøkelsen viktig informasjon om hvordan elevene opplever skolemiljøet sitt. Den enkelte skolen kan bryte ned svarene på avdelings- og klassenivå, og de bruker resultatene i det videre arbeidet med et godt skolemiljø. Elevenes svar diskuteres i elevrådet og i den enkelte klasse, og tiltak utarbeides.
Det nasjonale ambisjonsnivået i Opplæringsloven § 9 A-2 er i samsvar med målet i Regionplan Agder, at alle skoler skal fremme læring, helse og trivsel. Operasjonalisert er målet for læringsmiljø i Agder fylkeskommune at alle elever og lærlinger er del av et inkluderende og mangfoldig fellesskap, opplever mestring og får faglige utfordringer. Læringsmiljøet preges av skaperglede og kritisk tenkning.
Mobbing
Elevundersøkelsen viser at målene på elevenes læringsmiljø ikke er nådd når for mange elever opplever mobbing. Det er en utfordring at 338 elever oppga å bli mobbet, og ikke minst at antallet har økt fra forrige elevundersøkelsen.
Agder fylkeskommune har nulltoleranse for alle former for mobbing og krenkelser. Alle elever og lærlinger skal trives og føle seg trygge på skolen og arbeidsplassen. Opplæringsloven gir bestemmelser om hva skolene skal gjøre for å forebygge mobbing og trakassering, og hvordan de skal opptre dersom dette likevel skjer. Agder fylkeskommune har felles retningslinjer for håndtering av brudd på elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø. Retningslinjene for skolen innebærer plikten til å følge med, gripe inn, varsle, undersøke, sette inn tiltak og å dokumentere.
Skolen skal sikre at alle elevene har et trygt skolemiljø som fremmer trivsel og læring. Skolene arbeider kontinuerlig og systematisk med dette, bla gjennom egen “oppstartsuke”, og en rekke ulike aktiviteter gjennom skoleåret. Elevene oppgir i stor grad at de trives på skolen.
Vurdering og elevmedvirkning
Resultater på alle indekser og enkeltspørsmål i elevundersøkelsen viser til dels betydelige forskjeller mellom skoler og innad på en skole. Dette kan eksemplifiseres gjennom resultater på medvirkning og vurdering. Resultatene er på linje med resten av landet, men det er likevel et betydelig potensial til å utvikle disse områdene.
All forskning viser at elever som er aktive i egne læringsprosesser, dvs de kan uttrykke sin mening for at opplæringen skal bli bedre og at de kan reflektere over og vurdere eget arbeid, er mer motiverte og lærer mer.
Elevene har forventninger til et godt vurderingsarbeid. Det er åtte spørsmål i elevundersøkelsen om vurderingspraksis, hvor syv har svaralternativer som omtaler hvor mange fag eleven opplever en god vurderingspraksis;
i alle eller de fleste fag – i mange fag – i noen fag – i svært få fag – ikke i noen fag
Noe av det samme prinsippet gjelder for elevmedvirkning i opplæringen. Medvirkning vil elevene møte på ulike måter i fremtidig deltakelse i arbeidslivet og i samfunnet generelt. Et av spørsmålene er om “dere elever er med på å foreslå hvordan dere skal arbeide med opplæring i fagene”. Svaralternativene er de samme som for vurdering; gradert fra ingen fag til alle eller de fleste fag.
Spørsmål om vurdering og medvirkning
Kilde: Udir
Utfordringen er at resultatene over viser til dels store forskjeller mellom skolene, noe som også kom frem i fjorårets elevundersøkelse. Forskjellene blir enda større på Vg2 og Vg3. I tillegg er det grunn til å si at når svarskåren ofte ligger rundt 3,0, og lavere for Vg2 og Vg3, viser dette at den samlede vurderingspraksisen i fag ikke er god nok.
4.3 Læringsmiljø i fag- og yrkesopplæringen
Resultatene fra lærlingeundersøkelsen høsten 2023 ble nylig publisert. I kvalitetsmeldingen presenteres kun resultatene, grundigere analyser kommer senere. Fylkeskommunen får tilgang til egne data. Utdanningsdirektoratet offentliggjør imidlertid ikke resultater fra lærlingeundersøkelsen, kun enkelte nasjonale resultater publiseres i egen analyse på et senere tidspunkt. Merk at resultatene på lærlingeundersøkelsen også inneholder voksne lærlinger.
Det er kun andreårslærlingene som skal svare på lærlingeundersøkelsen. 61 prosent besvarte undersøkelsen, mot 60,5 pst i 2022. Nasjonalt er svarprosenten 53.
Lærlingeundersøkelsen – resultater på mobbing og uønsket seksuell oppmerksomhet
Utdanningsdirektoratet. Rapportportal for lærlingeundersøkelsen. Andel som har oppgitt mobbing hver måned eller oftere. *Betyr at tallet er unntatt publisering
3,8 prosent av lærlingene i Agder oppga at de ble mobbet på arbeidsplassen, noe som utgjorde 41 lærlinger. Dette er en økning fra i fjor.
Spørsmålene under har ikke egne indekser, svarene publiseres derfor etter hvor stor andel lærlinger som har svart de to mest positive – av fem - kategoriene.
Lærlingeundersøkelsen – resultater på kvalitet
Kilde: Utdanningsdirektoratet. Rapportportal for lærlingeundersøkelsen. Andel som har svart i nokså stor grad eller i svært stor grad.
83,3 pst av lærlingene i Agder trives på arbeidsplassen, dette er en reduksjon på 3,6 prosentpoeng fra i fjor. 93,7 prosent oppgir at de er motivert til å lære, også det en liten nedgang fra forrige undersøkelse. Det er også en reduksjon i lærlinger som har fått HMS-opplæring på arbeidsplassen, mens det er en liten økning som oppgir at de deltar i vurderingen av eget arbeid.
Kjell Inge Søreide