5 Læringsutbytte
Regionplan Agder 2030, Fremtidsbilde Agder, Utdanning og kompetanse
Trygghet, trivsel og verdsetting av mangfold gir grunnlag for at alle barn og unge får oppfylt sitt potensial til læring. De som har behov for særskilt oppfølging eller tilrettelegging blir tidlig identifisert og får kvalifisert hjelp. Det er fokus på å gi barn og unge lærelyst og kompetanse som fremmer demokrati, medborgerskap, internasjonal forståelse, god folkehelse, livsmestring og bærekraft. Ansatte i barnehage og skole har nødvendig og oppdatert kompetanse” .
“Trygghet, trivsel og verdsetting av mangfold gir grunnlag for at alle barn og unge får oppfylt sitt potensial til læring. De som har behov for særskilt oppfølging eller tilrettelegging blir tidlig identifisert og får kvalifisert hjelp. Det er fokus på å gi barn og unge lærelyst og kompetanse som fremmer demokrati, medborgerskap, internasjonal forståelse, god folkehelse, livsmestring og bærekraft. Ansatte i barnehage og skole har nødvendig og oppdatert kompetanse” .
Overordnet mål for læringsutbytte i Agder fylkeskommune
Alle elever og lærlinger som går ut av videregående opplæring har fag- og samarbeidskompetanse som gjør dem i stand til å mestre videre utdanning og arbeidsliv. Livsmestring, innovasjon og bærekraft er sentrale elementer i opplæringen.
5.1 Læringsutbytte i skolen
Læringsutbytte måles i hovedsak gjennom skolens sluttvurdering til standpunkt og eksamen, og resultater fra fag- og svenneprøver. Videregående opplæring i Agder gir opplæring i et betydelig antall felles- og programfag. I kvalitetsmeldingen presenteres et utvalg av resultatene.
Karaktersnitt alle karakterer
Kilde: Interne data.
Samlet karaktersnitt har økt siden 2019, som var siste år før pandemien. Etter at eksamen igjen ble innført våren 2023 er karaktersnittet minimalt redusert. Regnes kun standpunktkarakter er snittkarakteren opp 0,01.
Karakter i sentrale studieforberedende fellesfag våren 2023
Kilde: Utdanningsdirektoratet. Pga tekniske problemer med eksamensavviklingen over hele landet, fikk elevene mulighet til å annullere eksamen i norsk hovedmål.
Standpunktkarakteren i de mest sentrale fellesfagene varierte over, under og på landssnittet. Matematikk 2P var to tideler over landssnittet. Matematikk 1T (teoretisk matematikk) var en tidel over landssnittet, mens 1P var to tideler under snittet. Engelsk var en tidel under. Norsk hovedmål og norsk sidemål var på landssnittet.
På eksamen var Agder betre enn snittet i matematikk 1P, men under snittet i norsk sidemål, engelsk og matematikk 1T og 2P. Norsk hovedmål var over snittet. Merk at hele 85 prosent av elevene i Agder benyttet muligheten til å få eksamenskarakteren i faget annullert.
Karakter i yrkesfaglige fellesfag våren 2023
Kilde: Utdanningsdirektoratet. Matematikk er obligatorisk på Vg1. Men faget har ulike fagkoder på alle utdanningsprogrammene. Det er derfor ikke mulig å fremvise et samletall for karakterer i matematikk 1P.
Standpunktkarakterene i norsk og matematikk påbygg er på landssnittet. Engelsk er to tideler under landssnittet. Til eksamen er norsk Vg2 under landssnittet, mens matematikk og engelsk er på landssnittet.
På yrkesfag er det obligatorisk med tverrfaglig eksamen. Eksamen måler den samlede kompetansen innenfor det faget elevene har på Vg2. Hvert fag består av flere ulike programfag.
Tverrfaglig eksamen yrkesfag
Kilde: Utdanningsdirektoratet. 30 fagene med flest avlagte eksamener.
Resultatene på tverrfaglig eksamen varierer. 12 fag er over landssnittet, 6 fag på snittet, mens 12 fag er under lanssnittet.
Studieforberedende programfag våren 2023
Kilde: Udir. Karakterene over er et utvalg av sentrale fag.
Karakterene over er et utvalg av fag. I standpunkt var et flertall av karakterene over nasjonalt snitt, mens til eksamen var et flertall under snittet.
5.2 Læringsutbytte – analyse og vurdering
Standpunktkarakterene settes på grunnlag av alle kompetansemålene i læreplanen, og er ofte bedre enn eksamenskarakteren. Mens standpunktkarakterene måler elevens samlede kompetanse, så måler eksamenskarakterene elevenes resultat på den aktuelle prøven.
Karaktersnittet var samlet sett betydelig høyere skoleåret 2022-2023 enn i 2019, som var før pandemien. Gjennomsnittskarakteren er marginalt lavere enn våren 2022, noe som først og fremst henger sammen med gjeninnføring av eksamen våren 2023. Holdes eksamenskarakteren borte er snittet for standpunktkarakterer uendret fra 2022.
Forholdet mellom standpunktkarakter og tverrfaglig eksamen er vanskelig å måle. Som oftest er det tre ulike programfag som ligger bak hver tverrfaglig eksamen. Eksamensresultater som varierer over, på og under landssnittet må da sies å være bra.
Samlet varierer standpunktkarakterene på studieforberedende fag over, under og på lanssnittet, mens eksamenskarakterene er i underkant av nasjonalt snitt. Det kan se ut til at videregående skole i Agder ikke løfter elevene rent karaktermessig. Det er likevel viktig å være oppmerksom på at bortsett fra norsk hovedmål, så trekkes elevene ut til eksamen, og det er gjerne et utvalg av elevene som kommer opp. Gitt alle forhold som påvirker uttrekk til eksamen, er det vanskelig å trekke noen klare konklusjoner av eksamensresultatene, også sett opp mot overordnete regionale mål.
Kjell Inge Søreide
5.3 Læringsutbytte i fagopplæringen
I kvalitetsmeldingen oppgis kun resultater på fag- og svenneprøven for ungdom.
Resultater fag- og svenneprøver for ungdom - utvikling
Kilde: Interne data.
Resultatene varierer noe fra et år til et annet. Ca 35 prosent av ungdommene oppnår bestått meget godt. Det har vært en økning i ikke bestått. Totalt 22 ungdommer bestod ikke fagprøven i 2023. Det er mulig å bryte resultatene ned på Vg3 fagopplæring i skole. Her er det imidlertid så lave tall på enkelte av de ulike resultatene, slik at det er fare for identifisering av enkeltlærlinger.
Kjell Inge Søreide