Utdanning og kompetanse
Julia Marie Naglestad
Fremtidsbilde Agder
I 2030 er Agder en region som er preget av god helse og høy deltakelse i arbeidslivet. Flere kvinner jobber heltid og flere kvinner har lederstillinger.
Flere innvandrere og mennesker med nedsatt funksjonsevne er i jobb. Innvandrernes kompetanse og erfaring er tatt i bruk og bidrar til nytenkning og innovasjon både i privat og offentlig sektor.
Det er svært få arbeidsledige og unge uføre, og flere som fullfører utdanning og går rett ut i heltidsjobb. Sosiale forskjeller i gjennomføring av høyere utdanning er sterkt redusert.
Barn, elever og studenter opplever god sammenheng i hele utdanningsløpet, med utdannings-miljø som fremmer læring, helse og trivsel. Det er høy barnehagedeltakelse i alle grupper av befolkningen.
Trygghet, trivsel og verdsetting av mangfold gir grunnlag for at alle barn og unge får oppfylt sitt potensial til læring. De som har behov for særskilt oppfølging eller tilrettelegging blir tidlig identifisert og får kvalifisert hjelp. Det er fokus på å gi barn og unge lærelyst og kompetanse som fremmer demokrati, medborgerskap, internasjonal forståelse, god folkehelse, livsmestring og bærekraft. Ansatte i barnehage og skole har nødvendig og oppdatert kompetanse.
Det er en god balanse mellom tilbud og etterspørsel av kompetanse på arbeidsmarkedet. Livslang læring vektlegges for å opprettholde et kompetansenivå som gjenspeiler behovene i næringslivet og i samfunnet for øvrig. Det er et sterkt forsknings- og utviklingssamarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner, offentlig sektor, studieforbundene og andre regionale aktører.
Distriktsvennlige og desentraliserte tilbud om høyere utdanning har skapt gode forutsetninger for regional kompetanseutvikling, også for de som ikke bor nær de store studiestedene.
Mål og veien til målet
Legge til rette for at innvandrere kan bygge videre på sin formelle utdanning fra hjemlandet og sikre en formell godkjent utdanning i Norge.
Etablere «Arbeidspraksis-torg» som tilbyr praksisplasser til personer som ønsker seg arbeidserfaring.
Følge opp tiltakene i Veikart for bedre levekår og Regional plan for likestilling, inkludering og mangfold.
Legge til rette for at innbyggerne kan bruke kollektivtransport til regionens utdanningstilbud.
Styrke tiltak for å øke andelen mannlige barnehage- og skolelærere, og andelen mann-lige ansatte i tradisjonelt sterkt kvinnedominerte yrker, som for eksempel helsetjenester.
Videreutvikle skolehelsetjenesten slik at den er tilgjengelig for elevene alle skoledager, også digitalt.
Videreutvikle skolehelsetjenesten slik at den ivaretar en likeverdig vurdering av psykisk og fysisk helse.
Legge til rette for etter- og videreutdanning for ansatte i hele utdanningsløpet.
Innføre rutiner for å sikre at barn, unge og studenter har et trygt og godt barnehage-, skole- og utdanningsmiljø.
Legge til rette for at skolebygg og områdene rundt kan brukes som arena for fritids- og kulturtilbud for alle, for både organisert og egenorganisert aktivitet.
Bruke digitale pedagogiske verktøy i alle barnehager og sørge for at ansatte har nødvendig digital kompetanse.
Legge til rette for økt leseglede og leseengasjement for barn og unge.
Tilby målrettet utdanning når det gjelder kompetansebehovene knyttet til «Electric Region Agder» på videregående skoler, universitet og høyskoler.
Etablere gode rutiner for samarbeid i overgangene gjennom hele utdanningsløpet.
Styrke overgangen mellom videregående opplæring og arbeidslivet.
Øke bruken av kombinasjonsklasser der elever kan ta grunnopplæring og videregående opplæring samtidig.
Stimulere til økt bruk av fagskoletilbudet.
Videreutvikle distriktsvennlige fagskoletilbud og tilbud om høyere utdanning og kompetanseheving.
Øke antall læreplasser innen utdanningsprogram hvor det er behov for arbeidskraft.
Videreutvikle fleksible etter- og videreutdanningstilbud basert på arbeidslivets behov for ny kompetanse.
Kartlegge behovet for kompetanse i rådgivertjenesten, spesielt innen karriereveiledning, og gjennom-føre kompetansehevingstiltak som møter elevenes behov for å ta gode karriere- og utdanningsvalg.
Jobbe for at Sørlandet sykehus oppnår kvalitet på nivå med et universitetssykehus
Etablere tett dialog mellom arbeidsliv og tilbydere av utdanning om behovene for kompetanse i arbeidslivet (spesielt yrkesfagsutdanning og høyere utdanning).
Samarbeide om utvikling og utprøving av nye lærefag
Legge til rette for at studenter i høyere utdanning har gode tilbud om kobling til arbeidslivet.
Samarbeide om å få flere offentlige- og næringslivs ph.d.
Utvikle utdanningsløp for velferdsteknologi og digitalisering.
Elever, lærlinger, studenter og lærere får tilbud om deltakelse i internasjonale utvekslingsordninger.