Gjennom samarbeidet i RKG Oppvekst og utdanning skal kommunene løfte hverandre og sammen finne gode løsninger for innbyggerne i hele Agder.
Hovedmålet for RKG Oppvekst og utdanning er å bidra til arbeidet med operasjonalisering av målsettingene i Regionplan Agder 2030, som er særlig relevante for oppvekst- og utdanningssektoren i Agder.
Gjennom samarbeidet i RKG Oppvekst og utdanning skal kommunene løfte hverandre, og sammen finne gode løsninger for innbyggerne i hele Agder.
RKG Oppvekst og utdanning er:
- Et koordinerende organ for samarbeid på oppvekst- og utdanningsfeltet i Agder
- Et bindeledd mellom kommunene i Agder og andre sentrale aktører på oppvekst- og utdanningsfeltet
- En tilgjengelig ressurs for kommunedirektørkollegiet Agder
RKG Oppvekst og utdanning er sammensatt av representanter fra de fire samarbeidsregionene i fylket, fylkets to største kommuner, Agder fylkeskommune, Statsforvalteren i Agder, UiA, KS Agder og Utdanningsforbundet.
Den enkelte region/aktør oppnevner selv sin representant med varamedlem og fastsetter selv valgperioden for sin representasjon.
Ledelse og sekretariat
Leder og nestleder velges blant medlemmene. Leder og nestleder er medlemmer av arbeidsutvalget. Valgperioden er 2 år. Lederbyttet gjøres fra august. KS Agder og Agder fylkeskommunen er sekretariat.
Nettverket ledes for perioden 2025 – 2027 av Region Setesdal, ved Line Håberg Løvdal. Nestleder for samme periode er Region Lister ved Torbjørn Johnsen.
Arbeidsutvalg
Det etableres et arbeidsutvalg (AU) som er et koordinerende organ innad i nettverket og bindeledd utad for eksempel i forkant av møter mv. Arbeidsutvalget består av leder og nestleder, og sekretariatet.
Møter og arbeidsform
RKG Oppvekst og utdanning møter fire ganger i året. Møtene koordineres med øvrige møter i regionene og det regionale årshjulet.
Innkalling, saksliste og referat sendes medlemmer, med kopi til alle kommunene. Referat sendes også tilstøtende/tangerende organ og aktører. Representantene har ansvar for informasjon til og synspunkter fra egen organisasjon og region.
Kontaktinformasjon for ledelse og sekretariat
Line Håberg Løvdal. Rådgiver oppvekst, Evje og Hornnes kommune. Leder RKG Oppvekst og utdanning (2025-2027)
Torbjørn Johnsen. Leder for grunnskole- og voksenopplæring, Kvinesdal kommune. Nestleder RKG Oppvekst og utdanning (2025-2027)
Fredrik Hafredal seniorrådgiver KS Agder
Representanter i RKG Oppvekst og utdanning
Møte 20. juni 2025
Møte 14. mars 2025
Møte 22. november 2024
Møte 13. september 2024
I Agder utarbeider RKG Oppvekst og utdanning forslag til felles skolerute i den hensikt å samordne regionen for særlig ferier og fridager.
Fastsatte forslag for skoleruter
Skoleruter i Agder fylkeskommune
Skoleeiere skal fastsette forskrift om skole- og feriedager for elever
Av opplæringslova § 2-2 (grunnskole) og § 3-2 (Videregående skole) følger det at det er skoleeiere som skal fastsette forskrift om skole- og feriedager for elevene. Skolerutene for kommunene og fylkeskommunen kan derfor avvike fra forslaget til RKG Oppvekst og utdanning. Se hjemmesiden til den enkelte kommune eller fylkeskommune for lokalt fastsatt skolerute.
Forslag utarbeides med disse forutsetningene:
- Skoleruta skal ligge innenfor en ytre ramme på 45 sammenhengende uker og skal omfatte minst 38 skoleuker for elevene, jf §§ 2-2 og 3-2 i opplæringslova.
- Kommunene / fylkeskommunen skal legge til rette for planleggingsdager/eventuelle kurs -og kompetanseutviklingsdager.
- Høstferien legges normalt til uke 40.
- Det er skolefri fredag i uke 42 i forbindelse med etterutdanning (Sørlandsk lærerstevne). Fra skoleåret 2025-2026 gjelder dette fredag i uke 45.
- Vinterferie legges normalt til uke 8.
- Skoleåret for elever avsluttes normalt før 24. juni
For forutsigbarhet utarbeides det forslag til skoleruter med en tidshorisont på 4 år fra inneværende skoleår.
Bildet viser en oversikt over hvordan skoleruter utarbeides for for Agder.August og september: Statsforvalteren i Agder og KS Agder utarbeider forslag til skolerute. RKG Oppvekst og utdanning avklarer felles forslag. Statsforvalteren i Agder sender ut forslag på vegne av RKG Oppvekst og utdanning.
Oktober og november: Regionene innhenter innspill fra kommunene, og gir tilbakemelding til RKG Oppvekst og utdanning for endelig behandling. Statsforvalteren i Agder sender deretter forslag til skolerute til skoleeiere.
Januar og februar: Skoleeiere vedtar skoleruter som lokal forskrift.
RKG Oppvekst og utdanning i Agder har utarbeidet en veiledende avtale for å avklare økonomiske forhold mellom kommunene i Agder der elever går på skole i en annen kommune enn bostedskommunen. Dette kan være saker der elever er plassert i fosterhjem og saker der elever søker/har fått innvilget å gå på skole i en annen kommune enn bostedskommunen og der det ikke foreligger interkommunale avtaler om gjesteelever.
Trykk på lenken for å åpne avtalen: Veiledende avtale om gjesteelever i Agder (PDF, 294 kB)
Avtalen er gjeldende fra og med 1. august 2024.
I forbindelse med arbeidet med Regionplan Agder 2020 (2010-2020), ble det besluttet å etablere fagledergrupper for å bidra til å operasjonalisere mål og tiltak i regionplanen.
I arbeidet med reetableringen av den regionale samhandlingsstrukturen, har Kommunedirektørkollegiet Agder bestemt å videreføre RKG Oppvekst og utdanning for perioden 2020-2030 med samme organisering som i forrige regionplanperiode.
Det er forventninger til økt samhandling mellom RKG Oppvekst og utdanning og de andre nettverkene i den regionale samhandlingsstrukturen – for å finne løsninger på tverrsektorielle utfordringer.